Sonhaber Gazetesi Yazı İşleri Müdürü Ayşegül Hümmet'in haberine göre;

Hizmete açılması 2027 olarak planlanan 508 kilometre uzunluğundaki Ankara-İzmir Yüksek Hızlı Tren (YHT) hattında Emirdağ, Afyonkarahisar, Uşak, Alaşehir, Salihli, Manisa, Muradiye, Ayvacık, Emiralem ve Menemen olacak şekilde 10 istasyon yer alacak. Yeni YHT hattının Eskişehir istasyonunda durmayarak Sivrihisar’ın güneyinden geçmesi bölgedeki obruk tehlikesini yeniden gündeme getirdi. 2020 yılında TMMOB’a bağlı Jeoloji Mühendisleri Odasınca Prof. Dr. Can Ayday ile Hüseyin Alan tarafından hazırlanan 30 sayfalık ‘Eskişehir-Sivrihisar YHT Güzergahında Obruk Oluşumu ve Riskleri Hakkında Rapor’da bölgedeki tehlike detaylarıyla ele alınıyor.

ESKİŞEHİR RPOJEDE YOKTU

Ankara-İzmir YHT hattının güzergahıyla ilgili açıklama yapan Prof. Dr. Can Ayday, “Orada bir yanlışlık yapılıyor. Bu proje olmuş bitmiş bir proje. Ve Eskişehir’e uğrayıp merkezi istasyondan geçmesi gibi bir durum olamaz. Tren hattı Ankara’dan çıkıp Polatlı’dan geçtikten sonra Sivrihisar’ın güneyinden ilerliyor. Eskişehir’e girip merkez istasyonda duracak diye bir açıklama yapılmamıştı. Bu yaklaşık 10 senelik bir proje” diye konuştu.

10 SENE ÖNCE MÜDAHALE EDİLEBİLİRDİ

Eskişehir’in Ankara-İzmir YHT hattını kaçırması gibi bir durumun söz konusu olmadığını söyleyen Prof. Dr. Ayday, “Eskişehir merkezinden geçmiyor zaten tren yolu. Mantıklı da değil. Polatlı’dan Emirdağ’a, Emirdağ’dan Afyonkarahisar’a gidiyor. Merkezin 100-150 kilometre güneyinden geçiyor. Sadece il sınırı içinden geçiyor. Bunu kim ortaya attıysa bu son derece yanlış. Milletvekilleri, Odunpazarı Belediye Başkanı da aradı bu yanlış bilgi yüzünden. Açıklanan YHT hattı güzergahına 10 sene önce müdahale edilmesi lazımdı. Daha projenin oluşum aşamasında bizim vekillerimiz bizi savunsalardı o zaman Eskişehir de güzergahta olabilirdi. Şimdi olay bitmiş, tavuk pişmiş kalkıp da ‘Neden Eskişehir’den geçmiyor?’ demek son derece yanlış” ifadelerini kullandı.

Rus Dili ve Edebiyatı Bölümünde önemli konferans Rus Dili ve Edebiyatı Bölümünde önemli konferans

RAPORDA AÇIKLADIK

Önceki yıllarda tarım üreticilerinin davetiyle bölgede incelemelerde bulunduğunu anlatan Prof. Dr. Can Ayday, “Beni oraya 2 yıl önce çiftçiler çağırdı, ‘Burada, tarlalarımızda delikler oluşuyor hocam gelip bakar mısınız?’ dediler. Ben de o dönemde Jeoloji Mühendisleri Odası Başkanıydım. Gittim baktım söylediklerinden çok daha büyük çukurlar olduğunu gördüm ve fotoğrafladım, konumlarını koydum raporun içine. Baktım ki bu bölgenin yaklaşık 1 buçuk, 2 kilometre yakınından YHT güzergahı geçiyor, yolu da yapılmış ama raylar henüz döşenmemişti. Bunun üzerine jeoloji mühendisleri olarak bir rapor sunduk Meclis’e. Ulaştırma Bakanlığı incelemiş ve bu konuda bir araştırma yapılmadığını fark etmiş. Sonra yapıldığı söylendi. Sonrasını bilmiyorum ve de tren yolu oradan geçti. Ne derece yaptılar, ne yaptılar, doğru mu, yanlış mı yaptılar bilmiyorum” dedi.

TEHLİKE VAR KONUMU BELLİ

Prof. Dr. Can Ayday, şöyle devam etti: “Fakat şu bir gerçek Ankara-İzmir YHT hattının Eskişehir içinden geçtiği yerde obruk tehlikesi var. Tren yolunun geçtiği yerde, çok yakınında obruklar var. Bu benim konum değil, ben analizini yapamam. Bu analizi yapacak Ulaştırma Bakanlığı’nda kişiler var. Herhalde yapmışlardır diye düşünüyorum ama bilmiyorum yaptılar mı? Sadece böyle düşünüyorum. Biz ikazımızı yaptık, ‘Burada yüksek hızlı tren geçiyor, önlem alınsın, bu rayları döşeyecekseniz bir analizlerini yaptırdıktan sonra sağlam döşeyin’ dedik.”

MECLİS’E AYIP OLUR

Ankara-İzmir YHT Projesi ilk duyurulduğunda ‘Eskişehir’de neden istasyon yok?’ diye sorulması gerektiğini, şu andaki itirazlar için çok geç kalındığını aktaran Prof. Dr. Ayday, “Yol güzergahı denilen bir olay var, projelendirmeden önce yapılır, kim yaptıysa bilmiyorum. O dönemde bizim kentimizden sorumlu olan kişilerimiz Ulaştırma Bakanlığı’na gitseydi ve bize de sorsalardı bu böyle olmazdı. Şu an Meclis’e böyle bir eleştiri yapılırsa da ayıp olur” dedi.

Kaynak: Haber Merkezi