Johari Penceresi Tekniği genellikle iletişim ve insan bilinci için uygulanan bir tekniktir. İnsanın kurumlara, kurumların da insana benzeyen özellikleri çok fazladır çünkü hem insan hem de kurumlar kendi başına birer sistemdir. Bir sistem tasarımcısı olarak doğal sistemleri, insan sistemini ve kurumsal sistemleri birbirine çok benzetirim. Johari Penceresi Tekniği Millî Eğitim Bakanlığı yani eğitim sistemi için de geçerli bir tekniktir.
Johari Penceresi Tekniği'ne göre dört alan vardır.
Açık alan, kör alan, gizli alan, karanlık (bilinmeyen) alan.
Şimdi bu alanları Millî Eğitim Bakanlığı açısından tanımlayalım ve yorumlayalım.
Açık Alan: Eğitim sistemi ve eğitim politikaları hakkında Millî Eğitim Bakanlığının kendisi ve başkaları tarafından bilinen alanıdır. Her türlü niyet, hedef ve uygulamanın açık olması, hizmet alanlar ve tüm paydaşlar tarafından biliniyor olmasıdır.
Kör Alan: Eğitim sistemi ve eğitim politikaları hakkında başkaları tarafından bilinen ancak Millî Eğitim Bakanlığı'nın kendisinin bilmediği alandır. Eğitimin nasıl düzeleceği, nasıl bir insan yetiştirmemiz gerektiği, dünya ile nasıl rekabet edebileceğimiz hakkında her kesin her şeyi biliyor olması ancak Millî Eğitim Bakanlığının bu konularda yeterli bilgiye sahip olmaması durumunda kör alan hakimdir.
Gizli alan: Eğitim sistemi ve eğitim politikaları hakkında Millî Eğitim Bakanlığı'nın bildiği; öğrencinin, öğretmenin, velilinin ve ilgili kesimlerin bilmediği alanlar gizli alandır.
Milli eğitim Bakanlığı niyetini, amacını, hedeflerini, nasıl bir insan yetiştireceğini kendisi biliyor, başka hiç kimse bilmiyorsa bu alan gizli alandır.
Karanlık (bilinmeyen) alan: Eğitim sistemi ve eğitim politikaları hakkında hem Millî Eğitim Bakanlığı hem de başkalarının bilmediği alan karanlık alandır. Karanlık (bilinmeyen) alan bir sistem için tehlikeli bir alandır.
Johari Penceresi Tekniğine göre iyi bir eğitim sisteminin açık alanı ne kadar çoksa nitelikli ve kaliteli demektir. Açık alanı yüksek bir sistem şeffaftır, hesap verebilirdir, eleştiriye açıktır, belirsizliklerden ve çelişkilerden uzaktır. Millî Eğitim Bakanlığının ve eğitim sistemimizin yoğun olarak alanlardan hangisine girdiğini siz değerli Son Haber okuyucularına bırakıyorum.