Bu hafta eğitimde küresel standartlarda kalite bilinci üzerinde durmak istiyorum.
Tüm sektörlerde olduğu gibi eğitim kurumlarımızda ve okullarımızda birtakım modellerden yararlanılmaktadır. Ancak bunların neredeyse tamamı yabancı kaynaklı olup, kendi kültürümüzle uyum içinde olmadığından, eğitim kurumlarımız ve okullarımıza yardımcı olmaktan uzaktır.
Gelişmiş ülkeler tarafından da kullanılan eğitim modellerini kullandığımız halde o zaman niye eğitimde küresel standartlarda kaliteye ulaşmıyoruz.
Eğitimde küresel standartlarda kalite dünyanın en iyi eğitim yöntemlerini ve modellerini kullanmakla sağlanamaz. Peki nasıl sağlanır?
Küresel dünyanın yararlanabileceği bir eğitim modeli geliştirmekle sağlanır. Bu eğitim modeli öncelikle evrensel standartlara sahip olmalı, aynı zamanda da milli ve yerli olmalıdır. Yani Türkiye'de geliştirilmiş olması anlamında yerli, birçok ülke tarafından yararlanılabilecek bir model olması anlamında da küresel olmalıdır.
Eğitimde kalite bilincine sahip miyiz? Hayır.
En başta Mili Eğitim Bakanlığının bu bilinçte olduğunu söylemek çok zor. Hele hele özel okullar bu bilinçten tamamen uzak. Niye böyle düşündüğümü açıklamak için önce eğitimde kalite nedir ona bakalım.
Eğitimde kalite, verilen eğitim hizmetinin, öğrenci, veli ve diğer paydaşların beklentilerini ve ihtiyaçlarını karşılayabilmesidir. Eğitim hizmetini verenlerin taahhüt ettiklerini tam ve eksiksiz olarak yerine getirebilmesidir.
Peki verilen taahhütler yerine getiriliyor mu?
Millî Eğitim Bakanlığı açısından değerlendirecek olursak bir bakanın verdiği sözü sonraki bakan yok sayıyor. Hatta aynı bakan verdiği söz ve taahhütleri yerine getiremiyor. Sınavlarda bundan sonra çoktan seçmeli soru sorulmayacak dedikten birkaç gün sonra açık uçlu soru sorulmayacak diyebiliyor. Değerler eğitiminde, beceri eğitiminde, dil eğitiminde ve akademik eğitiminde sonuçlar ortada. Verilen söz ve taahhütlerin yerine getirilmediği ile ilgili yüzlerce örnek verilebilir.
Eğitim kalitesinin bir başka göstergesi öğrenci, veli ve diğer paydaşların beklentilerinin ve ihtiyaçlarının karşılanabilmesidir. Maalesef bu ihtiyaç ve beklentiler de karşılanamıyor.
Eğitimde küresel standartlarda kalite bilinci, öncelikle küresel dünyanın da yararlanabileceği, küresel standartlara sahip kendi ülkemizde geliştirilen bir eğitim modeli ile sağlanabilir.
Bu eğitim modeli öyle standartlara sahip olmalı ki öğrenci ve velilere verilen söz ve taahhütleri yerine getiremeyenlerden hesap sorabilmelidir. Gerekirse öğrenci ve velilere tazminat ödeyebilmelidir. Öğrencilerin bugün ve gelecekte ihtiyacı olan tüm becerileri kazandırabilmeli, her öğrencinin içindeki cevheri ortaya çıkarabilmelidir. Bu eğitim modeli; velileri, okul müdürlerini, öğretmenleri tatmin etmek için çaba göstermek yerine öğrencilerin mutluluğunu ön plana çıkarmalıdır. Yeteneklerini kullanmasına fırsat yaratmalıdır.
Öğrencilerin bugün gereksinim duyduğu bilgi ve becerileri kazandıracak, geleceğe de kayıtsız kalmayacak bir eğitim modeli. Küresel standartlarda kaliteli eğitim veren bize ait bir model.
Mümkün mü? EVET