Sevgili okurlar; en son Soma'da şehit olan kardeşlerimiz için hemen hemen tüm Türkiye'de Gıyabi Cenaze Namazı kılındı. Bana mail atan birçok okurumuz 'Bu namaz caiz midir değil midir?' sorusunu soruyorlar. Ben de hiç uğraşmadım direkt Diyanet İşleri Başkanlığı Din İşleri Yüksek Kurulu'na müracaat ederek, bu konuda kamuoyunu aydınlatabilme hesabıyla fetva istedim. Başkanlıktan aldığım cevap aynen şöyle idi:
Gıyabi cenaze namazı hem kılınır hem de kılınmaz. Nasıl oluyor derseniz
1- Hanefi ve Maliki mezheplerinde kılınacak cenazenin önde olması lazım. Eğer cenaze önde olmazsa bu namaz kılınmaz.
2-Şafii ve Hanbeli Mezhebine göre ise Peygamberimizin kıldığı namazalar örnek gösterilerek gıyabi cenaze namazının kılınabileceği yönünde. Ona en büyük delil ise Cenabı Peygamberimiz Habeş İmparatoru Necaşi ölünde vahyen hemen bildirilmiş ve Habeşistan İmparatoru Necaşi arkada kaldığı halde eshabıyla birlikte Necaşi'nin namazını kılmıştır. Onun için gıyabi namaz kılınır diyorlar. Bazıları ise bu namaz sadece Peygamberimize ait olup, diğerleri bu namazı kılamaz.
Bazen bir şehre gittiğimiz namazdan hemen sonra cenaze olmadığı halde cenaze namazı kılındığını görüyoruz. İşte o zaman o namaza uysak da olur uymasak da olur. Kılan belki sevabını alır ama kılmayan da günaha girmiş sayılmaz.
Hatta Peygamberimiz Uhud Harbi'nde yine şehit olan eshabı için gıyabi cenaze namazı kılmıştır. Ama bu sadece O'na ait olan bir haktır. Başkası kullanamaz derler. Ama diğerleri de madem Resullah kılmıştır bizim de kılmamızda onun ümmeti olduğumuza göre bir sakınca yoktur derler.
Aslında şehitler, yıkanmadan kanlı elbiseleri ile gömülmesi ve Rabbinin huzuruna öyle varması gereken seçilmiş kişilerdir.
Ahirette Cennet'e giren hiçbir Müslüman oradaki nimetleri gördüğü zaman tekrar dünyaya dönmek istemez. Ancak şehitler defalarca dünyaya döndürülüp tekrar şehit olmak isterler ve o kadar iltifat görürler ki 'Yarabbi, bizi tekrar dünyaya al tekraren şehit olalım' diye Rabbi Taalaya ilticada bulunurlar. Yüce Yaradan tüm şehitlerimize rahmet etsin, bizleri de onların şefaatinden mahrum etmesin.