Nasıl bir insan yetiştireceğiz?
Okullarımızda yetişecek çocuklarımız ve gençlerimizde hangi özellikler olmalıdır?
Okullara devam devam eden öğrencilerin bugün ve gelecekte ihtiyacı olan nitelikler, değerler, tutumlar, bilgi ve beceriler nelerdir?
Bu soruların cevapları bir ölçüde okullarda uygulanan ders programlarında yer alır.
Millî Eğitim Bakanlığı ilkokul ve ortaokul düzeyinde 17, lise düzeyinde 24, imam hatip ortaokulu ve imam hatip lisesi düzeyinde 10 olmak üzere toplam 51 ayrı ders programında değişiklik yaptı.
Dünden bu güne programlar sürekli olarak değiştirildi. Her seferinde de en iyi programların hazırlandığı iddia edildi.
Programlar taslak olarak paylaşıldığından itibaren haklı olarak birçok olumlu ve olumsuz eleştiri aldı. Biz de ders programlarının uygulanmasına katkı sağlamak üzere birkaç soru yöneltelim ve okul yönetim sistemlerimizi oluştururken bu sorulara da yanıt arayalım.
Ders programları;
Öğrencilerimizin sahip olduğu tüm yeterlilikleri ve potansiyeli ortaya çıkarıp geliştirebilecek özelliklere sahip midir?
Öğrencilerimizin yaratıcılıklarını ve düşünme becerilerini geliştirebilecek düzeyde midir?
Çocuklarımızın duygusal, zihinsel ve sosyal yeteneklerini birlikte geliştirmelerine imkan verecek midir?
Sorumluluklarını bilen ve gereğini yerine getirebilen bireylerin yetişmesini sağlayabilecek midir?
En önemlisi kendini yönetme becerilerine sahip dünya ölçeğinde iddia sahibi bir nesil yetiştirebilecek miyiz?
Ders programları bu ve benzeri sorulara olumlu cevap veremiyorsa değiştirilmiş olmasının pek de anlamı olmayacaktır. Geçmiş yıllarda yapılan değişikliklerde olduğu gibi hiçbir şey değişmeyecektir.
Programlar değiştirildi. Her yönüyle yeterli olduğunu varsayalım.
Sınav sistemi değişecek mi?
Sınavlar öğrencilerin öğrendiği bilgiden yeni ve özgün bilgi üretip üretmediğini ölçebilecek mi? Değer sistemi, beceri düzeyi hakkında geri bildirim alınabilecek mi? Bilgi ve beceriler uygulama geçirilebilecek mi?
Eğer bu sorulara evet diyemeyeceksek programların değiştirilmesinin, geliştirilmesinin veya yenilenmesinin hiçbir anlamı olmayacaktır. Sonuç olarak hiçbir şey değişmeyecektir.
Değiştirilen ders programlar daha çok ne öğrenilecek? Sorusuna cevap veriyor.
Nasıl öğrenilecek ve nasıl ölçülecek sorularının yanıtlarını da net olarak ortaya koymamız gerekiyor.