Yapılan açıklamalara göre,
Eskişehir Şehir Hastanesi bu yılın sonuna kadar hizmete girecek…
71 Evler Mahallesi'nde bulunan 1081 yataklı hastane tamamlanıp hizmete girdiğinde bölgenin en önemli sağlık kuruluşlarından biri olacak…
O nedenle de önemli bir yatırım olduğu su götürmez bir gerçek…
Ancak ülkenin çeşitli şehirlerinde yapımları devam eden Şehir Hastaneleri farklı bir modele dayandırılıyor…
'Kamu Özel Ortaklığı' denilen bu model, dünyada farklı ülkelerde de uygulanıyor…
Yani,
Bizim ülkemizde yıllardır devlet eliyle yapılıp işletilen 'Devlet Hastanesi' modeli ile yapılmıyorlar…
Sağlık Bakanlığı yani kamunun denetiminde özel sektör tarafından yapılıyor…
Tamamlanıp hizmete girdiğinde;
Bakanlık tarafından kira ödenecek…
(Bu kira bedelinin Eskişehir için ne kadar olduğu bir türlü açıklanmıyor…)
Aynı zamanda,
Ülkemizde uygulamaya konulan düzenlemelerde Sağlık Bakanlığı'nın hastane kampüsleri ihalelerini alan şirketlere ve konsorsiyumlara hastanelerin yüzde 70 doluluk oranında çalıştırılacağı garanti ediliyor…
Yüzde 70 oranına ulaşılamadığında devlet söz konuşu şirkete bu bedeli ayrıca ödeyecek…
Aynı,
Yeni yapılan köprülere verilen 'günlük araç sayısı' garantisi gibi…
Yeterli hasta gelmezse;
Yüzde 70 doluluk oranı devlet tarafından ödenecek para ile sağlanacak…

***

İnovatürk Sitesinde söz konusu model ile ilgili bakın şu bilgi veriliyor;
'Kamu Özel Ortaklığı modeli özetle büyük finans gerektiren bazı projelerin farklı yollarla finanse edilmesine olanak sağlayan bir finans modelidir.
Bu model devletin bir özel şirket grubuyla uzun süreli (30 yıla kadar) sözleşme ilişkisi kurması esasına dayanan bir yatırım ve hizmet modelidir.
Bu sözleşmenin konusunu, kamu hizmeti verilecek tesisin (hastane, okul, hapishane, otoyol vb) özel şirketler tarafından inşa edilerek devlete kiraya verilmesi, devletin de hem yapım işinin maliyetini hem de şirketlerin tesislerdeki sunmuş oldukları yapım işi dışındaki hizmetler (temizlik, güvenlik, sağlık hizmetleri vb) gerekçesiyle sözleşme süresi boyunca kira ödemesi sürecinden oluşmaktadır.'
Anlaşılacağı üzere Şehir Hastaneleri Modeli, ismi her ne kadar Kamu Özel Ortaklığı şeklinde konulmuş olsa da, özel sektör ağırlığı çok fazla olan bir proje…
Şimdi gelelim yeniden Eskişehir'e…

***

Bir süredir, özellikle iktidar partisi temsilcileri Şehir Hastanesi'nin şehirle bağlantısını kuracak yolların Büyükşehir ve Odunpazarı Belediyelerince yapılmasını istiyor ve bunu sık sık gündeme getiriyorlar…
Bunun son örneğini 10 Nisan Salı günkü Büyükşehir Meclis oturumunda bir kere daha gördük…
Sağlık Bakanlığı ya da İl Sağlık Müdürlüğü tarafından bu yönde bir talep gelip gelmediğini bilmiyoruz…
Ancak, Büyükşehir Meclisi'nde bulunan AKP temsilcileri istimlakların, kamulaştırmaların yapılıp yeni yolların açılması için yazılı önerge verdiler…
Bu konuda birkaç nokta önemli…

Birincisi şu;
Şehir Hastanesi'nin 2-3 ay içinde tamamlanıp hizmete gireceği düşünüldüğünde, özel şahıs arazilerinin kamulaştırmalarının bu süre içinde tamamlanması mümkün görünmüyor…
Basit bir kamulaştırmanın bile 2 hatta 3 yıl sürdüğü herkes tarafından biliniyor…

İkincisi,
Emek-71 Evler tramvay hattının uzatılması projesi…
Ulaştırma Bakanlığı'nın Büyükşehir'in projesini bir türlü onaylamaması nedeniyle bu süreç de uzadı…
Ayrıca, dün bazı gazetelerimizde yer alan bir haber, olaya farklı bir boyut kazandırdı…
Kayseri'de inşaatı süren olan Şehir Hastanesi'ni şehre bağlayacak olan 7 kilometrelik tramvay hattı Ulaştırma Bakanlığı tarafından yapılıyor…
Bakanlar Kurulu kararı Resmi Gazete'de yayımlandı…

Üçüncüsü,
Ama ne yazık ki Eskişehir'de Büyükşehir'e hala baskı yapılıyor…
Özel sektör hastaneyi yapacak, bakanlıktan her ay kira alacak, yüzde 70 doluluk garantisi verilecek, yüzde 70'e ulaşılamazsa o açığı devlet kapatacak ama yolları, tramvay hattını belediyeler yapacak…
Bakanlık bir kuruş para harcamadan tesislere sahip olacak, özel sektör tıkır tıkır parasını kazanacak,
Sonra buna 'Kamu Özel Ortaklığı' (KÖO) denilecek, ama işin sıkıntısını belediyeler çekecek…
Bu, çok da adil görünmüyor…

***

Dediğimiz gibi,
Şehir Hastanesi Projesi hem büyüklüğü hem de sağlıkla ilgili olması nedeniyle asla küçümsenecek ya da kötülenecek bir proje değil…
Ancak yeni stadyumda olduğu gibi,
Ulaşım konusunda yaşanacak sıkıntı, insanları canından bezdirebilir…
Var olan güzergahların iyice sıkışmasına neden olabilir…
O nedenle projenin, bir tarafının eksik kalmaması için hastaneyi yapan konsorsiyumun ulaşım konusunda da yapılacaklar konusunda hassas olması gerekiyor…
Bakanlık, özel sektör ve belediyeler hep birlikte karar verilmeli…
Her şeyi olduğu gibi belediyelere bırakmak hiç de adil değil…
Hele ki önümüzde KAYSERİ örneği varken…