Ülkemizde tüketicilerin yaşadıkları sorun ve mağduriyetlerin giderilmesi amacıyla il ve ilçelerde Valilik, Kaymakamlık bünyelerinde Tüketici Hakem Heyetleri kurulmuş durumda. Tüketicinin üretici veya satıcı ile yaşadığı bir sorun olduğu durumlarda başvuru yapabileceği ilk hukuki basamak bu heyetler. Geçtiğimiz yıllarda söz konusu heyetlere şikayet mahiyetinde yapılan başvuru oranlarına bakıldığında hemen hemen değişmeyen konu 'Bankalar ve yaptıkları uygulamalar'.
Geçtiğimiz yıllarda Bankaların tahsil ettiği ve halk arasında Deli Dumrul ücretleri denilen dosya masrafı, kart ücretleri, ipotek fek ücretleri gibi kontrolsüz alınan ücretlerin şikayet dosyaları karşısında başta yetişmiş personel olmak üzere mekan, kırtasiye sıkıntısı çeken tüketici hakem heyetlerinin çaresiz kalıp tıkanma noktasına gelindiği dönemler yaşanmıştı. Yaşanan olumsuzluklar nedeniyle yürürlüğe 2014 yılında konulan 6502 sayılı yasada değişiklikler yapılmış şikayetler en aza indirilmeye çalışılmıştır. Ancak çıkan yasa ve onu destekleyen yönetmeliklere rağmen Bankalar ile tüketicilerin yaşadıkları sorunlar bitmiyor. Bankalar neredeyse yasaları arkadan dolanarak haksız ve yanlış uygulamalarına tüm uyarılara rağmen devam ediyor. Örnek arıyorsanız çok kolay gidin herhangi bir bankaya kredi ihtiyacınız olduğunu belirtin uyguladıkları yasal faiz bir yana size yeni bir hesap açmadan yeni bir kredi kartı vermeden veya sigorta yaptırmadan bu kredinizi vermiyor hatta o da yetmiyor sanki kendi rızanızla herşeye evet demişsiniz gibi tüm sözleşme detaylı imzalattırılıyor, paraya ihtiyacınızda var ise yapacak birşey yok Deli Dumrul ücreti vermeye devam ediyorsunuz. Aslına bakarsanız yine 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Yasa ile bankacılık komisyon ve ücretleri konusunun takibi için Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BBDK)'nun yetkilendirilmesi de yapılmıştı ama o dönemde yapılan uyarılar haklı çıkmaya devam ediyor BBDK durumu çözmek yerine neredeyse yaşananları tüketici aleyhine yasal güvenceye alınmış izlenimi çiziyor. Zaten tüketici haklarına olan duyarsızlığı nedeniyle geçmişte kapısına siyah çelenkler koyulan, sadece bankacılık sektörünün temsil edildiği bir kurum olan BBDK dan da bir çözüm beklemek sanırım hayal. Herhangi bir yetkilisine bankalara gönderip yaşanan hukuksuzluğu kolayca tespit edebilecek bir kurum bunu neden yapmaz neden göz yumar? Bankalar ve BBDK arasında 'körler sağırlar birbirini ağırlar' muhabbeti yaşanmaktadır.
Oysa unutulmaması gereken belki belli dönemler için yerel hukukun arkasından dolanabilirsiniz. Ancak, evrensel değerler olan Tüketici Haklarına, ne de ekonominin temel kurallarına karşı koyamazsınız. O nedenle Bankaların artık haksız uygulamaları bir kenara bırakması buna göz yuman yetkililerin ise bir an önce tedbir olması şart olmuştur. Ekonomi piyasası Bankaların tek başına oynayacakları bir alan değildir. Tüketicilerde onların her istediklerini yaptıracakları oyuncağı değildir.