3 Mayıs 2017 23:58
-A +A
Prof. Dr. Gülcan Kınacı

Prof. Dr. Gülcan Kınacı

YARARI DEĞERİNDEN ÇOK ÜSTÜN SEBZE: KABAK


Ülkemizde bol miktarda yetişen, her mevsim farklı bir türü tezgahlarda yer alan, kızartması, tatlısı, çorbası, dolması, salatası, ezmesi, mücveri, çorbası, zeytinyağlı ve etli yemeği, grateni yapılan kabağın sakız, helvacı, bal, su, dikenli, kara, sarı gibi çeşitli türleri bulunmaktadır.
Kolay sindirilebilen, hafif ve İyi bir besin maddesi olması nedeniyle her yaştan insanın beslenme listelerinde ön sırada yer alması gereken sebzelerden biridir. Ayrıca kabak sebzesinin hem kendisi hem çiçeği hem de çekirdeği insan için ayrı birer sağlık kaynağıdır. Kabak A, B (B2, B3, B6, B9 ile az miktarda B1 ve B5), C ve K vitaminlerinin, yanı sıra potasyum, kalsiyum, magnezyum, sodyum, fosfor, manganez, çinko, bakır, demir mineralleri içermektedir. İçerdiği A vitamini, sigara kullanımına bağlı A vitamini eksikliğini azaltmaktadır. Kabaktaki A vitamini ile beta karoten antioksidan vazifesi görerek cildi yaşlanmaya karşı korumakta, yaşlanmayı geciktirmekte, vücutta kansere neden olan kimyasal kirlenmeyi engellemektedir. Kabak, hamilelik dönemi ve doğumda önemli bir koruyucu olup, kalp krizi riskini düşüren ve kolon kanserini engelleyen folik asit bakımından da iyi bir kaynaktır.
Tüm yeşil renkli sebze ve meyvelerde olduğu gibi zengin C vitamini içeriği ile geçiş mevsiminde soğuk algınlığına yakalanma riskini azaltmakta, vücudun bağışıklığını güçlendirmektedir. İçeriğinde yüksek miktarda potasyum minerali bulunan kabak bu mineral sayesinde böbrek taşı oluşumunu engellemekte, böbrek ve idrar iltihabını temizlemekte, kemik sağlığının korunması, tansiyonun düzenlenmesi, ödem birikiminin engellenmesi, prostat şikayetinin giderilmesi, sıvı mineral dengesinin korunmasına katkı yapmakta, kaslara enerji sağlayarak güçlü kasların oluşmasına da yardımcı olmaktadır. İçerdiği folik asit ve potasyum ile kalp dostu olması yanında bu ikisine ilave olarak A vitamini yönünden zengin olması ile kansere (akciğer, yemek borusu, mide, mesane, prostat) yakalanma riskini azaltmaktadır.
Protein ve karbonhidratın etkin işlenmesini sağlayan kalp ve felç riskini azaltan, yağ ve glikoz seviyesini dengede tutan magnezyumu bünyesinde bulunduran kabak, bu mineral sayesinde özellikle stresten kaynaklanan krampların ve kramptan kaynaklanan ağrıların azalmasına, potasyum, magnezyum ve C vitamini içermesi ile tansiyonun sağlıklı düzeyde tutulmasına yardımcı olmaktadır. Fosfor ile beyin fonksiyonunun normal çalışmasına yardımcı olurken, demir ile kansızlığa, bakır ile eklem romatizması ağrılarına karşı fayda sağlayan kabak, bütün sebzelerde olduğu gibi kalsiyum içeriği sayesinde kemik ve diş sağlığına katkılar sağlamaktadır. Kabaktaki çözünebilen lifler kanı şekerden arındırarak kan şekerinin yükselmesini geciktirmekte, açlık hissinin oluşmasını engellemekte, çözünmeyen lifler ise bağırsakta yararlı bakterilerin oluşmasını sağlayarak vücudu yağ ve toksinlerden arındırmaktadır. A, C vitamini, manganez, magnezyum, lifler birlikte kalp sağlığının korunmasına da katkıda bulunmaktadır. Daha çok yeşil yapraklı sebzelerde olan K vitamini güçlü bir antioksidan olup, kemik erimesi, damar kireçlenmesi, kanser ve alzhemire faydalıdır. Yaşlıların, çocukların, hamilelerin, diyet yapanların rahatlıkla tüketebileceği ve içeriği çok zengin olması yanında düşük kalorili olan bu gıda, kendi suyunu çektirerek veya buharda pişirilmelidir. Aşırı tüketildiğinde mide rahatsızlığı ve sık idrara çıkmaya neden olmaktadır. 

Facebook'ta paylaş butonu
Print
Yorum Yap
Yorumunuz
1000

Henüz yorum yapılmadı,
İlk Yorum yapan siz olun...

Facebook Yorumları
Çok Okunanlar
Çok Yorumlananlar
Eskişehir yetersiz kaldı

Eskişehir yetersiz kaldı

18:34 17 Mayıs 2017
Bir ömür mutluluklar

Bir ömür mutluluklar

21:29 20 Mayıs 2017
‘AVUÇ AÇMAYIN’

‘AVUÇ AÇMAYIN’

23:59 11 Mayıs 2017
Arşiv
Hava Durumu
Hava Durumu
Yükleniyor...