Eğitim-İş, Eğitim-Sen, Hürriyetçi Eğitim Sen, Anadolu Eğitim Sendikası, TEÇ-SEN ve Öğretmen Sendikası temsilcileri, Hamamyolu Yediler Parkı'nda düzenlenen basın açıklamasıyla Öğretmenlik Mesleği Kanunu (ÖMK) teklifine tepki gösterdi. Sendikalar adına konuşan Özel Sektör Öğretmenleri Sendikası üyelerinden Kübra Esen, ÖMK'nin öğretmenlerin görüşleri alınmadan hazırlandığını ve mesleği itibarsızlaştırdığını belirterek, "Bu kanun teklifi, öğretmenleri güçlendirmek yerine zayıflatmayı amaçlamaktadır. Mesleki güvence yerine güvencesiz istihdamı yaygınlaştırmakta, öğretmen yetiştirme sisteminde ciddi sapmalar yaratmaktadır" dedi.
1 MİLYON ÖĞRETMEN GÖRMEZDEN GELİNDİ
Esen, kanun teklifinin öğretmenlerin haklarını hiçe saydığını ve mesleği itibarsızlaştırdığını belirterek, "Geçtiğimiz yasama döneminde TBMM Genel Kurulu'nda görüşülmeye başlanan ÖMK'nin ilk 22 maddesi, eğitim sendikalarının tüm eleştiri ve itirazlarına rağmen kabul edilmişti. Sendikalar, kanun teklifinin öğretmenlerin görüşleri alınmadan hazırlandığını ve bir milyonu aşkın öğretmenin taleplerini görmezden geldi" diye konuştu.
Esen, basın açıklamasında şu noktalara dikkat çekti:
Meslek Kanunu Tanımı Yanıltıcı: Kanun teklifi, öğretmenlik mesleğini kapsamlı bir şekilde tanımlamamakta ve mesleki hakları güvence altına almamaktadır.
Anayasa Mahkemesi Kararları Göz Ardı Edilmiştir: Daha önce Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen hükümler, kanun teklifinde yeniden yer almaktadır.
Unvan Ayrımı Kabul Edilemez: Uzman öğretmen ve başöğretmen unvanları arasındaki ücret farklılıkları, tüm öğretmenlere kıdem esaslı olarak uygulanmalıdır.
Eğitim Fakülteleri Suçlanıyor: Kanun teklifi, eğitim fakültelerini başarısız göstererek haksız bir suçlamada bulunmaktadır.
Öğretmenlik Mesleğini Güçlendirmiyor, Aksine Zayıflatıyor: Kanun teklifi, öğretmenleri otoriteye uygun şekilde seçmeyi amaçlayarak, mesleki özgürlüklerini kısıtlamaktadır.
Mesleki Güvence Yok, Güvencesiz İstihdam Var: Sözleşmeli ve ücretli öğretmenlik gibi güvencesiz istihdam biçimleri, kanun teklifiyle daha da yaygınlaştırılmaktadır.
Öğretmen Yetiştirme Sistemi Sapmıştır: Kısa süreli bir eğitimle öğretmen yetiştirme öngörüsü, mesleğin niteliğini düşürecektir.
Öğretmenlerin Hakları Görmezden Gelinmiştir: Kanun teklifinde öğretmenlerin sosyal hakları, kürsü dokunulmazlığı gibi önemli konular yok sayılmıştır.
Milli Eğitim Akademisi’ni Kabul Etmiyoruz: Öğretmenlik diploması esastır, başka bir yapıya ihtiyaç yoktur.
Esen, sözlerine şöyle devam etti; "Bu gerekçelerle bizler eğitim alanında örgütlü sendikalar olarak, yeniden TBMM gündemine getirilecek olan kanun teklifine itiraz ediyoruz. Öğretmenlik mesleği gibi 17 milyonu aşkın öğrencinin eğitim hakkını ve bir milyonun üzerindeki öğretmenin mesleğini, çalışma koşullarını, ekonomik ve özlük haklarını böylesine sığ ve dar bir çerçevede düzenlemekte ısrar etmek doğru değildir."
Sendikalar, MEB'i ILO ve UNESCO ortak belgesi olan 'Öğretmenlerin Statüsü Tavsiyesi' metnini esas alarak, adil ve kapsayıcı bir meslek kanunu hazırlamaya çağırdı.