Günümüz teknolojisinin beraberinde getirdiği evde/işte internet ve mobil abonelikler, sözleşme maddelerine dikkat etmeyen kullanıcıları mağdur edebiliyor. Yetkililer vatandaşların bu maddelere dikkat etmesi gerektiğini belirtirken, önemli uyarılarda bulundu.
Türkiye’de 81,63 milyon akıllı telefon kullanıcısı var. Akıllı telefon kullanımın beraberinde getirdiği mobil iletişim abonelikleri kullanıcılara pek çok seçenek vaat ediyor. Farklı firmalar tarafından telefon üzerinden teklif alan kullanıcılar en cazip seçeneği seçerken, Eskişehir Tüketiciyi Bilgilendirme ve Bilinçlendirme Derneği Başkanı Sülahi Özalp kullanıcılara önemli uyarılarda bulundu. Mağduriyet yaşanmaması adına mutlaka yazılı şekilde sözleşme talep edilmesi gerektiğini belirten Özalp, internet üzerinden yapılan ikinci el alışverişlerde de ‘güvene dayalı’ alışverişi önermediğini belirtti.
SÖZLEŞME TALEP EDİN
Vatandaşların ‘Abonelik sözleşmeler yönetmeliği’ hakkında mutlaka bilgi edinmelerini öneren Özalp, 7 ay içerisinde bu şekilde mağduriyet yaşayan tüketici sayısında artış olduğunu belirtti. Özalp, “Tüketici yasasında yer alan ‘Abonelik sözleşmeler yönetmeliği’, tüketicinin hangi şartlarda, hangi şekilde abone olmasını ve tüketicinin ne gibi hakları olduğunu, karşı tarafın da ne gibi yükümlülükleri olduğunu açıkça belirtiyor. Öncelikle tüketicilerimize abone olmadan önce bu yönetmeliği okumalarını öneriyorum ben. Yeni bir sözleşme nedeniyle firmalar tüketiciyi, telefonla arıyor ve abonelik öneriyor. Bu abonelikle ilgili kısa bir bilgi veriyorlar. Tam içeriğini, sözleşmeyi anlatmıyorlar. Tüketicilerimiz karşı tarafa güvenerek onaylıyorum diyor ve abone oluyor. Birkaç ay sonra uyuşmazlık meydana geliyor. Uyuşmazlıklarda da tüketici hakem heyetine başvuru noktasında tüketicilerimizin belge ve sözleşme sunması gerekiyor. Burada da abone oldukları şirketin vergi numarası, mersis numarası gibi bilgilere ihtiyaç oluyor. Bu durum taahhütlü aboneliklerde daha önemli, detaylı bir şekilde yazılması gereken bir sözleşme. Eksik bilgi, belge olunca da tüketici hakem heyetlerinden de red cevabı geliyor. Yani sadece sözlü ya da yazılı şikayet olmuyor.Bu mağduriyetin önlenmesi için tüketicilerimizin mutlaka karşı kalıcı verici saklayıcı dediğimiz kanuna göre kısa mesajla ya da mail adresleri ile sözleşmeyi isteyebilirler. Sözleşme içeriği nedir? Taahhütlü mü olacak? Taahhütteki indirim ne kadar olacak? Ben caydığım zaman ileriki aylarda taahhütteki kaynakta ne kadar cayma bedeli ödeyeceğim? Tüketici bunları bilmeli. Temmuz ayına kadar olan istatistik raporlarına baktığımızda bahsettiğim sebepler nedeniyle haklı iken haksız duruma düşen tüketici sayısı çoğunlukta” dedi.
GÜVENE DAYALI ALIŞVERİŞ YAPMAYIN
Artan enflasyon nedeniyle ikinci el alışverişte artış olduğunu ifade eden Özalp, güvenilir uygulamaların tercih edilmesini önerdi. Özalp, “Dernek olarak bu konuda da çok şikayet alıyoruz. Çünkü muhatap kim? Bilmiyorsun. Kurumsal bir firma mı? Kurumsal firma olsa ürünün fotoğrafı olur, garanti belgesi olur veya belge numarası olur. İkinci el alışverişlerde de özellikle Instagram'da mağdur olan tüketicilerimizin sayısı çoğaldı. Aldığımız ürünün garantisi bitmiş mi? Kaç yıl kullanılmış? Ürün hatalı mı? Bilmiyoruz. Çalıntı ürün de olabilir. Sadece güvene dayalı alışveriş önermiyorum. Eğer ikinci el ürün alacaksanız buna uygun ikinci el satış sitelerini tercih edebilirisiniz. Bu siteler tüketiciyi de satıcıyı da koruyan sitelerdir” diye konuştu.