Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB), haftalık para ve banka istatistiklerini yayımladı. 7 Şubat 2025 tarihi itibarıyla açıklanan verilere göre, bankacılık sektörünün toplam mevduatı 20 trilyon lirayı aşarken, TL ve yabancı para cinsinden mevduatlar da artış gösterdi. İşte detaylar...
Toplam Mevduat 20 Trilyon Lirayı Geçti
TCMB'nin açıkladığı haftalık verilere göre, bankacılık sektörünün toplam mevduatı (bankalar arası dahil) 7 Şubat haftasında 233 milyar 52 milyon 66 bin lira artışla 20 trilyon 192 milyar 553 milyon 547 bin liraya ulaştı. Bu artış, bankacılık sektöründeki mevduat hacminin büyümeye devam ettiğini gösteriyor.
TL Cinsi Mevduat 11,5 Trilyon Liraya Yaklaştı
Bankalardaki Türk lirası (TL) cinsi mevduat, geçen hafta yüzde 0,24 artış göstererek 11 trilyon 562 milyar 782 milyon 941 bin liraya yükseldi. TL mevduatındaki bu artış, yerel para birimine olan güvenin devam ettiğini işaret ediyor.
Yabancı Para Cinsi Mevduat 6 Trilyon Lirayı Aştı
Yabancı para (YP) cinsinden mevduat ise geçen hafta yüzde 3,2 artışla 6 trilyon 31 milyar 693 milyon 850 bin liraya ulaştı. YP mevduatındaki bu yükseliş, döviz birikimlerinin de artmaya devam ettiğini gösteriyor.
Dolar cinsinden bakıldığında, bankalardaki toplam YP mevduatı 203 milyar 319 milyon dolar olarak gerçekleşti. Bu tutarın 168 milyar 756 milyon doları, yurt içinde yerleşik kişilerin hesaplarında bulunuyor.
Yurt İçi Yerleşiklerin YP Mevduatı
Yurt içinde yerleşik kişilerin yabancı para mevduatı, geçen hafta 168 milyar 756 milyon dolar seviyesinde gerçekleşti. Bu veri, yurt içi tasarruf sahiplerinin döviz birikimlerini korumaya devam ettiğini ortaya koyuyor.
Banka Mevduatındaki Artışın Nedenleri
Bankacılık sektöründeki mevduat artışının arkasında birkaç önemli faktör bulunuyor:
-
Enflasyonla Mücadele Politikaları: TCMB'nin uyguladığı para politikaları, tasarruf sahiplerini TL mevduatına yönlendiriyor.
-
Döviz Kuru Dalgalanmaları: Döviz kurlarındaki dalgalanmalar, yatırımcıları hem TL hem de YP mevduatına yönlendiriyor.
-
Tasarruf Eğilimleri: Ekonomik belirsizlikler, bireylerin tasarruflarını artırma eğilimini güçlendiriyor.