Elde edilen bu tarihi üretim miktarı, sektörde heyecan yaratırken, katma değerli ihracat hedefleri doğrultusunda yeni pazarlara açılım stratejileri hız kazandı.
Uzak Pazarlara Yoğunlaşma Stratejisi
Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği (EZZİB) Başkanı Emre Uygun, Ticaret Bakanlığı’nın Uzak Pazarlar Stratejisi doğrultusunda ABD, Çin, Japonya, Kanada ve Avustralya gibi ülkelerde Türk zeytin ve zeytinyağını tanıtmak için uluslararası fuar ve ticaret heyetlerine katıldıklarını belirtti. Uygun, 2025 yılında Kanada ve Çin’de yeni tanıtım organizasyonları planladıklarını da açıkladı.
Dökme İhracat Yasağı Zorlu Süreç Yarattı
2023/24 sezonunda uygulanan dökme zeytinyağı ihracat yasağı, sektör için zorlu bir dönem oluşturdu. Bu süreçte zeytinyağı ihracatı, miktar bazında yüzde 52 azalarak 70 bin tona, tutar bazında ise yüzde 29 düşüşle 506 milyon dolara geriledi. Ancak bu gerilemeye rağmen, ortalama ihracat fiyatı yüzde 48 artışla 7,16 dolara yükseldi ve ihracatın yüzde 80’i ambalajlı olarak gerçekleşti.
Sofralık Zeytinde Değer Artışı
Sofralık zeytin ihracatı, 2023/24 sezonunda miktar bazında yüzde 22 azaldı, ancak tutar bazında yüzde 14 artışla 210 milyon dolara ulaştı. Siyah zeytin ihracatı yüzde 18 artarak 162 milyon dolar, yeşil zeytin ihracatı ise yüzde 2 artışla 47 milyon dolar gelir sağladı. Uygun, Türkiye’nin zeytin ve zeytinyağı ihracatında 1 milyar dolar hedeflediğini vurguladı.
İhracatın Yıldızları Ödüllendirildi
EZZİB’in 2024 yılı mali genel kurulunda düzenlenen “İhracatın Yıldızları Ödül Töreni”nde, 26 firma ambalajlı ve katma değerli zeytin-zeytinyağı ihracatındaki başarıları nedeniyle ödül aldı.
Fotoğraf Yarışmasına Yoğun İlgi
Ayrıca EZZİB tarafından düzenlenen “OLIVEtoLIVE: Zeytinin Bereketinden Hayata 1. Ulusal Fotoğraf Yarışması” sonuçlandı. Hava Fotoğrafı Kategorisi’nde Muhammet Diler, Genel Kategoride ise Esengül Alıcı birinciliği kazandı. Yarışmada ayrıca 6 mansiyon ve 20 sergilenmeye değer eser ödüllendirildi.