Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Avrupa Birliği Müktesebatına Uyum Sürecinde Türkiye’nin Ulaştırma Mevzuatının Analizi (ATLAS) Projesi kapanış töreninde yaptığı konuşmada, bu projenin Türkiye ve AB arasındaki ulaştırma alanındaki ilişkileri ilerletme noktasındaki samimiyetin göstergesi olduğunu vurguladı.
Türkiye ve Avrupa Arasında İş Birliği Fırsatları
Bakan Uraloğlu, Türkiye'nin jeostratejik konumunun sunduğu fırsatlara değinerek, uluslararası taşımacılıkta karşılaşılan darboğazları giderecek alternatif güzergahların hayata geçirilmesi için Türkiye ve Avrupa'nın birlikte çalışabileceğini ifade etti. “Türkiye, Asya ile Avrupa arasında doğal bir köprü görevi görmesinin yanı sıra, Kafkas ülkeleri ve Rusya’dan Afrika’ya uzanan kuzey-güney koridorlarının tam ortasında bulunuyor,” dedi.
Türkiye-AB Ticaret Hacmi 2023'te 210,3 Milyar Dolar
Bakan Uraloğlu, Türkiye’nin AB için önemli bir ticari ortak olduğunu vurgulayarak, 2023 yılında Türkiye ile AB arasındaki ticaret hacminin 210,3 milyar dolara ulaştığını belirtti. Eurostat verilerine göre, Türkiye, AB’ye en fazla ihracat gerçekleştiren ülkeler sıralamasında 6’ncı sırada yer alıyor.
2053 Vizyonunda Demiryolu Taşımacılığı Öne Çıkıyor
Türkiye'nin 2053 vizyonu doğrultusunda, Asya, Avrupa ve Afrika arasında artan uluslararası yük taşımacılığından en yüksek payı almayı hedeflediklerini belirten Uraloğlu, 2002’den bu yana ulaşım ve iletişim altyapısına 277 milyar dolar yatırım yapıldığını söyledi. Uraloğlu, demiryolu taşımacılığında 2053 yılına kadar yük taşımacılığının payını yüzde 5’ten yüzde 22’ye çıkarmayı hedeflediklerini de ifade etti.
Türkiye’nin Lojistik Merkezi Olma Vizyonu
Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı ve Marmaray gibi büyük projelerle Türkiye’nin Asya-Avrupa arasında Orta Koridor üzerinden kesintisiz taşımacılık yapılabilmesini sağladıklarını belirten Bakan Uraloğlu, “Türkiye, Çin-Avrupa demiryolu taşımacılığında Orta Koridor’un etkin kullanımına olanak sağladı” dedi.
Sürdürülebilir Ulaştırma ve Yeşil Dönüşüm
AB’nin karayolu taşımacılığını demiryolu ve iç su taşımacılığına kaydırma hedefi doğrultusunda Türkiye’nin de demiryolu taşımacılığına ağırlık verdiğini belirten Uraloğlu, çevre dostu taşımacılık için AB ile birlikte projeler geliştirdiklerini söyledi. Ulaştırmadan kaynaklanan emisyonları azaltma hedefiyle Türkiye’nin Net Sıfır Emisyon Hedefi: Ulaştırma Yol Haritası projesini başlattıklarını ekledi.
ATLAS Projesi’nin Önemi ve ELIT Mevzuat Sistemi
Uraloğlu, ATLAS Projesi’nin ulaştırma mevzuatını kapsamlı bir şekilde ele alan ilk çalışma olduğunu belirtti. Proje kapsamında, ELIT adlı dijital mevzuat bilgi sistemini hayata geçirdiklerini ve bu sistemle AB’ye uyum durumunun dijital ortamda güncellenerek takip edileceğini açıkladı.
Mevzuat Uyum Stratejisi ve Eylem Planı
ATLAS Projesi ile birlikte, ulaştırma mevzuatında atılabilecek adımları içeren bir Mevzuat Uyum Stratejisi ve Eylem Planı oluşturulduğunu söyleyen Uraloğlu, her sektör için özel çalışma grupları kurularak bu sürecin takipçisi olacaklarını ifade etti