Bu düzenleme, sürücüsüz araçların gerekliliklerini, test prosedürlerini ve onay süreçlerini kapsayan yasal bir çerçeve oluşturdu.
Avrupa Mevzuatına Uyum Sağlandı
Türkiye’de daha önce otonom araçlarla ilgili herhangi bir yasal düzenleme bulunmuyordu. Yeni yönetmelik, Avrupa Birliği’nin 2022/1426 sayılı tüzüğünü temel alarak hazırlanırken, M ve N kategorisindeki araçların otonom sürüş sistemlerine standartlar getirdi. Bundan sonra, Türkiye’ye getirilecek tam otonom araçlar, belirlenen kriterlere uygunluk göstermek için tip onayı almak zorunda olacak.
Ayrıca yönetmelik, otonom araçları üç farklı kullanım senaryosunda değerlendirerek, araçların hangi durumlarda otonom sürüş modunda çalışabileceğine dair detaylı bir çerçeve sundu.
Otonom Araçların Seviyeleri Belirlendi
Otonom sürüş sistemleri, genellikle beş farklı seviyede sınıflandırılıyor. Yönetmelikle bu seviyeler netleştirilerek, sürüş işlevlerinin hangi seviyede otomatikleştirileceği detaylandırıldı. Tam otonom sürüşe geçişte gerekli teknik ve yasal altyapı hazırlanmış oldu.
Trafik Kazalarının Azalması Bekleniyor
Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) verilerine göre, her yıl dünya genelinde 1.35 milyon kişi trafik kazalarında hayatını kaybediyor, 50 milyon kişi ise yaralanıyor. Bu kazaların %95’inin insan hatasından kaynaklandığı belirtilirken, otonom araçların insan faktöründen kaynaklanan hataları minimize ederek bu oranı önemli ölçüde düşürmesi bekleniyor.
Yönetmelikle hayata geçecek olan tam otonom sürüş sistemleri, yalnızca sürüş güvenliğini artırmakla kalmayacak, aynı zamanda Türkiye’nin otonom teknolojilerde dünya standartlarına uyum sağlamasına katkı sunacak.
Söz konusu yönetmeliğin ayrıntılarına ulaşmak için tıklayabilirsiniz