Ancak miktar bazında bakıldığında ihracatta yüzde 13'lük bir düşüş yaşandı ve ihracat 73 bin 337 tondan 63 bin 762 tona geriledi. Türkiye, kuru incir üretimi ve ihracatında dünya liderliğini sürdürmeye devam ediyor. Ege İhracatçı Birlikleri Sürdürülebilirlik ve Organik Ürünler Koordinatörü, Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Mehmet Ali Işık, üretici, tüccar, üniversite, kamu ve ihracatçı iş birliğiyle bu başarının elde edildiğini vurguladı.
Aflatoksin ve Okratoksine Karşı Önlemler
Kuru incirde aflatoksin ve okratoksin kaynaklı sorunların önüne geçmek için çiftçiden rafa kadar tüm aşamalarda sıkı bir sistem kurulması gerektiğini belirten Başkan Mehmet Ali Işık, özellikle Avrupa Birliği pazarındaki kontrol sıklığını azaltmak adına uzun yıllardır üreticilere kerevet ve ilek torbası dağıtıldığını söyledi. 2023/24 sezonunda ihracatçı firmaların kontrollerini yapabilmeleri için UV lambalar temin edilerek dağıtıldığını da ekledi. Ayrıca, kaliteyi artırmak için Kuru İncir Sektör Kurulu’nun tüm taraflarının büyük bir iş birliği içinde çalıştığını ifade etti.
Yeni Sezonda 300 Milyon Dolar Hedefi
2024/25 sezonuna girdiklerini belirten Mehmet Ali Işık, bu sezonda da 2023/24 sezonuna benzer bir rekolte beklendiğini ve hedeflerinin kuru incir ihracatında 300 milyon dolara ulaşmak olduğunu açıkladı. Kalitenin artırılması ve pazar çeşitliliğinin sağlanması bu hedefe ulaşmada önemli faktörler olarak öne çıkıyor.
Uzak Pazarlar Stratejisi Başarıya Ulaştı
Türkiye’nin ihracat pazarlarını çeşitlendirmek amacıyla Ticaret Bakanlığı tarafından ortaya konan uzak pazarlar stratejisi, kuru incir sektöründe de başarıyla hayata geçti. Işık, son 10 yılda Amerika kıtasının kuru incir ihracatındaki payının yüzde 17’den yüzde 28’e yükseldiğini, aynı dönemde Uzakdoğu ülkelerinin payının ise yüzde 12’den yüzde 15’e çıktığını belirtti. Bu başarının arkasında TURQUALITY ve URGE projeleri, uluslararası fuarlar ve sektörel ticaret heyetlerinin büyük bir katkısı olduğunu ifade etti.