İbrahim Gümüş

ÖĞRETMENLİK BECERİLERİ (1)

7 Aralık 2017 23:59
A
a
(Eleştirel Düşünme Becerisi)
Sevgili öğretmenim, artık yeter. Eğitim sistemi, eğitim modeli, eğitim programları ve sorunları üzerine konuşma zamanın geldi. Geleceğe umutla bakacaksın, en önemlisi de artık mutlu olacaksın.
Gecen haftaki yazımda, bazı temel becerilere ve bilince sahip olman gerekiyor diye yazmıştım. Bu temel becerilerden birinin de eleştirel düşünme becerisi olduğunu söylemiştim.
Toplum olarak düşünme becerilerimizi kaybettik. Bu beceriyi bizim adımıza başkalarının yapmasını bekledik, başkalarına havale ettik. Ama ne yazık ki havale ettiğimiz kişilerin de düşünme becerilerinin yok edildiğinin farkına varamadık.
Sevgili öğretmenim, şimdi düşünme, öncelikle eleştirel düşünme becerilerini edinme ve kullanma zamanı. Çünkü, çocuklarımızın, gençlerimizin ve toplumun düşünme becerilerine sahip olabilmesi için önce siz değerli öğretmenlerin bu becerilere sahip olması gerekiyor.
Doğası gereği bütün insanlar düşünür, dolayısıyla biz öğretmenler de düşünüyoruz diyebilirsiniz. Ama görüyoruz ki bu doğal ortam yok edildi ve düşünme becerilerimiz elimizden alındı. Bu serüven yıllarca bilinçli olarak yürütüldü. Şimdi bunun ayrıntısına girmeyeceğim.
Öğretmenin kalitesi, düşünme kalitesine bağlıdır. Öyleyse öğretmenlik kalitemizi arttırmak için düşünme kalitemizi arttıracağız, ona sistematik bir şekilde yatırım yapacağız ve eleştirel düşünme becerisini kişiliğimizin bir parçası haline getireceğiz.
Eleştirel düşünme; bilgileri, kavramları incelemek, karşılaştırmak, muhakeme etmek ve aralarında ilişkiler kurarak yeni düşünceler ve bilgiler üretebilmektir. Eleştirel düşünme sonucu, öncelikle zihinsel bir ürün ortaya çıkar, peşinden yaratıcılık, yenilikçilik, özgünlük, buluş ve icatlar gelir.
Eleştirel düşünme; aklın, zihnin, kalbin, duygu ve sezgilerin devreye sokulmasıdır. Akıl ve duygu dengesi ile bir yargıya ulaşmaktır. Eleştirel düşünme ile her türlü bilgi, önyargı ve varsayımlar test edilir, farklı yönleri ve sonuçları tartışılır, değerlendirilir.
 Eleştirel düşünme becerisi, öğretmenlerin kendilerini ve başkalarını tanıyabilme, anlayabilme ve sorgulayabilme için gerekli olan temel becerilerden biridir.
Sevgili öğretmenim,
Eleştirel düşünme becerisine sahip olduğun zaman olay ve olguları kuşku temelli sorgulayıcı bir yaklaşımla yorumlayacaksın. Neden – sonuç ilişkisini açık ve net olur görebileceksin. Ne zaman sonuca ne zaman nedene odaklanacağını bileceksin. Sonuçları ortaya çıkaran nedenlerin farkında varacak, sonucu değiştirmek istiyorsan nedenleri değiştirmen gerektiğinin bilincinde olacaksın.
Yine geçen haftaki yazımda “ülkemizin her zamankinden daha çok özgür düşünen, düşünce üretebilen, düşüncelerini özgürce paylaşabilen “fikri hür” insana ihtiyacı var” demiştim. İşte bu niteliklere sahip insanlar yetiştirebilmek için öncelikle öğretmenlerimizin en başta eleştirel düşünme becerisine sahip olması gerekiyor.
Eleştirel düşünme becerisi ile öğretmenlerimiz;
  • Gerekli, yeterli ve doğru bilgiyi topladıktan sonra bir yargıda bulunacak,
  • Kullandığı, ürettiği ve paylaştığı bilginin doğruluğunu, güvenilir ve tutarlılığını test edecek.
  • Düşüncelerini bir kanıta ve referansa dayandıracak,
  • Alternatif düşünceler geliştirebilecek,
  • Düşüncelerinin yanlışlığının farkına vardığında düzeltecek,
  • Yaratıcı, yenilikçi ve özgün düşünceler üreterek paylaşabilecek.
Tabi ki bütün bunların yanında “özgür düşünen, düşünce üretebilen, düşüncelerini özgürce paylaşabilen, yaratıcı, yenilikçi” öğrenciler yetiştirebilecek.
1000
icon
Resul Dalmis 10 Aralık 2017 15:02

Güzel katiliyorum milli egitime emek veren herkese sagilar sevgiler

0 1 Cevap Yaz
Uğur Uluğ 10 Aralık 2017 14:46

Çok doğru bir tespit daha bu yazıyı tüm öğretmenlerin okuması ve bir an önce özümsemesi lazım. Kaleminize sağlık...

0 1 Cevap Yaz
Ibrahim GÜMÜŞ 9 Aralık 2017 23:50

Yazımı okuyarak yorum yapan değerli okiyucularıma ve arkadaslarıma teşekkür ederim.

0 1 Cevap Yaz
Osman Menekse 9 Aralık 2017 12:33

Ben emekli matematik öğretmeniyim.Mesleğinin 25.yılında emekli olmayı düşünürken Insaat muhendisi Ahmet Gökçimen ve sizinle tanıştım.Toplam kalite ile bilgilendim Tam matematikcilere göre bir iş dedim..Süreç icersinde Bir baktım 25 yıl eğitim ve öğretim adına tek kürekle sandalda oldugum yerde done done yol almaya çalışmisim.Tam emekli olayım derken gözumdeki at gozlugunden kurutunca daha çok verimli ,daha yapacak çok şeyin olduğunu farkettim.Isimiz kolaymis aslinda verileri istatistiksel olarak topla yorumla gecmisi degerlendir ve gelecege yon ver.İşte bu.Bu azimle 15 sene daha çalışmisim.Geçenlerde calisan bir ogretmenle sohpetim sonucunda baktım biz denizde bir dal parcasiymisiz denizin toplam kalitecilerden bir haberleri yokmuş.Bize is cikarmasinlar biz böyle iyiyiz diyorlar.Problemlerden Çözüm odaklı eleştirilerden en iyisini bulmak ve uygulamaya sokmsk lazım.Saygılar vede selamlar ibrahim öğretmenim.

0 1 Cevap Yaz
Ibrahim Şahin 7 Aralık 2017 22:50

Çok güzel tespit. Öğretmen gelişirse okul gelişecektir. Okul gelişirse Milli Eğitim gelişecektir.

0 1 Cevap Yaz
Mujgan oduncuoglu 7 Aralık 2017 22:47

Kesinlikle katiliyorum.

0 1 Cevap Yaz
alinti yazarlar ALINTI YAZARLAR
hava durumu HAVA DURUMU
anket ANKET

e-gazete E-GAZETE
sayfalar SAYFALAR
arşiv HABER ARŞİVİ
linkler LİNKLER
duyurular DUYURULAR
Bu haber ilginizi çekebilir! Kapat


Eskişehir ve Eskişehirspor haberleri için gerçek kaynağınız Son Haber Gazetesi
CHP Eskişehir Milletvekili Adayları
CHP Eskişehir Milletvekili Adayları