Geçtiğimiz yıl 452 milyon dolar olan meyve suyu ihracatı, yüzde 27’lik bir artış gösterdi.

Meyve Sebze Mamulleri İhracatında Lider
Meyve sebze mamulleri sektörü, 2024 yılında toplamda 2 milyar 728 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Bu sektördeki en büyük payı ise yüzde 21’lik oranla meyve suyu sektörü aldı. 2023 yılında yüzde 18 olan bu payın yükselmesi, meyve suyunun sektör içindeki önemini artırdı.

ABD, En Büyük Alıcı Konumunda
Türkiye’nin meyve suyu ihracatında en büyük pazarı 243 milyon dolarlık ihracatla Amerika Birleşik Devletleri (ABD) oldu. 2023 yılında ABD’ye yapılan 196 milyon dolarlık ihracat, 2024’te yüzde 24 oranında artış gösterdi.

İhracatta ikinci sırayı, yüzde 85’lik büyüme ile Hollanda aldı. 2023 yılında 36,5 milyon dolar olan Hollanda’nın meyve suyu talebi, 2024’te 67,6 milyon dolara çıktı. İtalya ise 26,5 milyon dolarlık ihracat ile üçüncü sırada yer aldı.

Altın fiyatlarında son durum... (23 Şubat 2025 Pazar) Altın fiyatlarında son durum... (23 Şubat 2025 Pazar)

Meyve Suyu Üretimi ve Katma Değer Artışı
Türkiye’de yıllık 30 milyon ton meyve üretimi yapılırken, bunun yüzde 10’u meyve suyu endüstrisi tarafından işlenerek katma değere dönüştürülüyor. Meyve suyu ihracatı miktar bazında da yüzde 14 artarak 227 bin tondan 259 bin tona yükseldi.

Elma Suyu Konsantresi İhracatta Zirvede
Türkiye’de iç pazarda şeftali, kayısı, vişne ve portakal suyu tüketimi yaygınken, ihracatta en büyük payı elma suyu konsantresi aldı. Toplam 303 milyon dolarlık konsantre ihracatının yüzde 53’ünü elma suyu oluşturdu. Portakal suyu 16 milyon dolarlık ihracatla dikkat çekerken, üzüm suyu, tropikal meyve suları, nar ve siyah havuç konsantresi rekabet gücü yüksek ürünler arasında yer aldı.

2028 Hedefi: 1 Milyar Dolarlık İhracat
Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkan Yardımcısı ve Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Başkanı Hayrettin Uçak, sektörün 2028 yılına kadar 1 milyar dolarlık ihracat hedefine emin adımlarla ilerlediğini belirtti. Avrupa’da kişi başı meyve suyu tüketimi 20 kg seviyelerinde iken, Türkiye’de bu rakam 10 kg civarında. Bu durum, hem iç pazarda hem de ihracatta büyüme potansiyelinin yüksek olduğunu gösteriyor.

Başkan Uçak, Türkiye’nin geniş meyve üretim yelpazesinin, meyve suyu yatırımları için büyük bir avantaj sunduğunu ve meyve suyu sektörünün önümüzdeki yıllarda ihracat şampiyonluğunu sürdüreceğini vurguladı.

Kaynak: İGF