Geçtiğimiz Cumartesi günü Samsun'da bir otomobil sürücüsü arkadan çarptığı iki bisikletliden birini öldürdü.
Önündeki kamyonun sağından geçmek isteyen otomobil sürücüsü emniyet şeridinde yol alan iki bisikletliye çarptı. Trafik kurallarını—önündeki aracı geçme kurallarını—yok sayarak bisikletlilerden birini öldüren sürücünün yaptığı iş bir cinayetten daha azı değil.
Bisikletli sayısı, bisikleti ulaşım için kullananların sayısı her gün artıyor. Geçtiğimiz yıl, 2019'da trafik kazalarında 619 bisikletli ölmüş ülkemizde. Trafik kazalarının %2'sini oluşturuyor bu bisikletli ölümlü kazalar.
Sürücülerin kural tanımazlığı nedeniyle bir kişinin bile ölümü kabul edilemez. Candan, yaşamdan daha kıymetli ne olabilir ki?
Arabalar trafik kurallarına uyduklarında bisikletli ölümleri tamamen son bulabilir. Dahası bisiklet dışındaki trafik kazaları da önemli ölçüde azalır.
Burada bir kez daha biz bisikletlilerin ihtiyaçlarını, araba sürücülerinden özellikle dikkat etmelerini beklediğimiz kuralları anımsatmak isterim:
  • Bisiklet karayolunun sağ şeridini kullanan bir ulaşım aracıdır. Bisikletli geçilirken de geçiş kurallarına uyulur. Takip mesafesi korunur, sol şerit geçiş için uygun, boş olduğunda bisikletin en az 1,5 metre uzağından geçiş yapılır.
  • Sağa dönüşlerde bisikletliler gözetilir. Nasıl ki sağa dönüşte öteki arabaların üzerinden geçilmiyorsa, aniden önlerine dönüp sıkıştırılmıyorsa, bisikletliler de aynı şekilde gözetilir.
  • Kapı açılmadan önce arkadan gelen bir bisikletli olmadığı görülür. Özellikle, arabaların sürücü kapılarını sağ el ile açma alışkanlığı kazanmak etkili bir çözüm olacaktır.
Güvenli ulaşım için, can güvenliğimiz için ihtiyacımız olan trafik kurallarına uyulmasından daha fazlası değil. Yalnızca kurallara uyarak, bisikletli ölümlerini durdurabiliriz.
--------------------------------------------------------------
BİSİKLOPEDİ
ÇOCUK BİSİKLETİ

Çocuk Bisikleti Seçimi:
  • Yaşa göre jant boyuna göre bisiklet seçilmez. Bisiklet durduğunda, çocuğumuz seleden indiğinde her iki ayağı da yere tam basabileceği boy doğru bisiklet boyudur.
  • Çocuk bisikleti hafif olur. Ne kadar az aksesuar varsa o kadar hafif ve kullanışlı olur. Özellikle amortisör, sele ve ağır çelik kadrolu bisikletler çocuklar için tam anlamıyla bir yüktür.
  • Çocukların 6-7 yaşlarına kadar el kasları yeterince güçlü değildir. Bu yüzden frenler yumuşak olmalıdır. Göbekten fren belki de en iyisidir.
  • Vitesli bisikletler 7-8 yaşla birlikte kolayca kullanılmaya başlanabilir. Yine de rotasyon (dönme) hareketiyle çalışan vitesler ve yumuşak frenler kullanışlı olur.
Yeni Başlayan Çocuklara Öneriler:
  • Kask çocuklarımız için de koruyucudur, uzun kısa her binişte kullanılmalıdır.
  • On bir yaşına kadar çocuklar bisiklet yolları dışında motorlu araç trafiğine açık yollarda ancak bir yetişkin ile birlikte bisiklet kullanabilirler.
  • Çocuklar için—bisiklet yolu olmayan yerlerde—yaya yolları güvenli bir seçim olur.
  • Bisiklete binmeden önce tüm ayarlar—gidon, elcik, fren, vites ve boy (sele yükseklik) ayarları—çocuğa uygun şekilde yapılmalıdır.
-------------------------------------------------------
Haftanın Etkinlikleri
Tarih Düzenleyen Buluşma Yeri Saati Açıklama
4 Mart
Çarşamba
Vel-Esbid
(Esk. Bisiklet Derneği)
Kanlıkavak
Doğa Kafe
19.30 Yeni başlayanlara uygun
5 Mart
Perşembe
PAB
(Perş. Akşamı Bisikletlileri)
EsPark AVM
Bağlar Kapısı
20.00
6 Mart
Cuma
Dorlion
Bisiklet Grubu
Kanlıkavak
Doğa Kafe
20.00 Yeni başlayanlara uygun
10 Mart Salı Doğa Es
Bisiklet Grubu
EsPark AVM 20.00
Turlar hakkında ayrıntılı bilgi için düzenleyen grupların facebook sayfalarına bakılmalıdır.