Gazete yazılarıma, sosyal medya paylaşımlarıma gelen iletilerden aldığım notları toparladım, bisikletin 'Sıkça Sorulan Sorular'ı çıktı ortaya.
Yeni başlayanların, bisiklet meraklılarının en çok sorduğu sorular:
Eskişehir'in ayazında bisiklete mi binilir?
Ne kış kaldı, ne ayaz. Dört gözle bekliyoruz ama yok. Eskişehir'in ayazı çoktandır çocukluk anılarımızdaki yerini aldı, çok eskilerde kaldı.
Karı kışı toplasan, üzerine yağmuru fırtınayı eklesen yine bir ayın otuz günü geçmiyor, Eskişehir'de bisiklet ile yola çıkılamayacak toplam süre.
Dahası dünyada hava koşullarının en sert olduğu ülkeler Danimarka, Hollanda. Kanada bisikletin en çok kullanıldığı yerlerin başında. Doğru giysi seçmek yetiyor, o kadar.
Ne kadar yol gidilir ki bisikletle?
Bisiklete alışkın olmayan bir kişi bile yarım saat pedallayarak 7-8 km yol alabiliyor Eskişehir'de.
Yarıçapı 7-8 km olan bir daire kentin tümünü kapsıyor, neredeyse. Bisiklet ile Eskişehir'in tamamına erişilebiliyor.
Rampalar nasıl çıkılır bisikletle?
Eskişehir düz ova. Birkaç mahalle dışında rampa yok ki.
Yine de yolu rampadan geçen başlangıçta biraz zorlanabilir. Ama alışıyor, gelişiyor kaslar kısa sürede.
İşin güzel yanı, her rampanın bir de inişinin olması. Rampada biraz terlersin, itersin bisikleti ama inişler hep bedava.
Başka bir seçenek elektrikli bisiklet. Ama o butona basınca gidenlerden değil, pedal destekli olanlar doğru seçim.
Trafik tehlikeli değil mi?
Doğru, trafik tehlikeli. Ama tehlikenin nedeni bisiklet kullanmak değil. Kaza verileri yayaların bisikletlilerden kat kat fazla zarar gördüğünü söylüyor araba çarpmalarında.
Bisiklet için güvenli yollarımız var. Bunlar ne yazık ki bisiklet yolu değil. Henüz bir bisiklet yolumuz yok Eskişehir'de. Güvenli seçeneğimiz ana caddelere paralel arka sokaklar. Bunlar hem kestirme, hem hızlı, hem eğlenceli.
Bu yaştan sonra bisiklete mi binilir?
Son zamanlarda en çok paylaştığım şikayetlerden biri salgın kısıtlamaları nedeniyle 65 yaş üstünün bisiklete binememesi. Pek çok arkadaşım var birlikte saatlerce pedallayıp bisiklet turu yaptığımız.
Biraz dikkatli bakıldığında bisikletiyle işini gören ileri yaşlarda birçok kişi görülür Eskişehir sokaklarında da.
Kadınlar?
Kadın bisikletlilerin sayısı her gün katlanarak artıyor. Bazı yerlerde yadırgansa da hala kadının bisiklete binmesi, Eskişehir böyle değil.
Toplumsal yaşamda kadını hakettiği saygınlığa taşıyacak en güzel araçlardan biri bisiklet, belki de.
Kelli felli adam bisiklete mi biner?
Bu soru yanıtlanalı çok oldu çağdaş, gelişmiş ülkelerde. Sorumluluk bilinci ile akılcı düşünen kişiler ulaşımda çevreci bir seçim yapıp pedallıyorlar. Bu bakış açısı ile bisiklet artık bir saygınlık göstergesidir.
Biz de değiştirmeye başladık bisikletin toplumsal anlamını.
Bisikletler çok pahalı, hangi bisikleti almalı?
Bisiklet pazarı çok büyüdü. Otomobil fiyatlarıyla yarışan bisikletler bile var. Ama basit bir bisiklet kent içi ulaşım için yeterli.
Bu bisikleti satın almak için gereken bütçe de altı aylık toplu taşıma giderini ya da otomobilinizin bir iki aylık harcını geçmiyor.
***
BİSİKLOPEDİ
BİSİKLET İLE DAHA UZUN VE SAĞLIKLI YAŞAMAK MÜMKÜN
- Doktora, hastaneye daha az gidilir
- Düzenli bisiklete binen kişi ortalama 10 yaş daha genç bir formdadır.
- Bisiklet fazla kilolardan kurtarır. Günde 1 saat pedallayarak birkaç ayda normal kiloya ulaşılabilir.
- Her pedalda kalp sağlığı daha iyiye gider. Haftada 3 saat bisiklete binen kişinin kalp hastalığı görülme riski, bisiklete binmeyen kişilere göre yarı yarıya azalır.
- Bisiklet beyin ve sinir sistemini güçlendirir, stresi ve depresyonu azaltır, ruh halini iyileştirir, kişi pedalladıkça daha çok gülümser.
- Bisiklete binme ile uyku kalitesinin arttığı saptanmıştır. Bisiklet uyku sorunlarını çözer.
***
Bisikleti Fark Et!
Dönüşlerde bisikletlilere yol verin; bisiklet göründüğünden daha hızlı geliyor olabilir.