Memleket gençlerin ve çocukların sınav kaygısı, gelecek kaygısı üzerine serpilen kabuslarla çalkalanıyor. Üst üste sınavlar ve çalınan sorular ve kararan hayatlar. Sebep olanlar aranıyor ancak epeyi de ortada sanırım. Beni ilgilendiren kısmı en çok ilköğretim öğrencilerinin dramı. TEOG sınavında daha önce sorular çalındı mı, kimler faydalandı bilemem ancak şu anda bu sınav için ter döken geleceğimizin temsilcileri ve aileleri tedirginler ve olaya sadece ticari bakan bazı eğitim kurumları da vurdumduymaz bir çalışma şekliyle olayın dışında kalmaya devam ediyorlar.

Bu sınav aslında diğer tüm sınavlardan daha önemli çünkü en önemli yönelme buradan başlıyor. Geleceğin planlaması buradan başlıyor. Kritik konular elbette psikolojik süreç ve ailenin öğretmenlerle çizdiği yol ancak teknik konulara girdiğimizde çalışma şekli ve ders ders programa odaklanma doğru yolu çizmekte.
Öncelikle matematik dersi sadece sınav için değil sağlıklı bir zihinsel yaşam için en önemli derstir. Her şey matematiktir ve müzikten resme, edebiyattan spora kadar her alanda yaşama katılması gereken ve çocuklara sevdirme tekniği eksikliğinden korkulan matematik ilk olgudur. Ancak bu bir felsefe olarak kalmamalı ve yetkin öğretmenler artık devreye girmeli.
Peki, TEOG sınavında en kritik taş hangisidir. Bence bu herkesin kabul edeceği üzere yabancı dil bölümüdür. En iyi durumdaki öğrencinin kelime sorunları yüzünden kötü sonuçlar aldığı ve önemli dersler olan Matematik ve Türkçe gibi derslerdeki başarıyı olumsuz etkileyebilen bir konumdur yabancı dil başarısı. 20 soruda 15 ve 20 doğru cevap arasındaki fark en tecrübeli hocaların bile gözden kaçırdığı bir gerçek olabiliyor. Geçen hafta TEOG üzerine yılların tecrübesi bir öğretmen arkadaşımın yazdığı bir e-mail aldım. Kendilerinin yıllarca bu konuda hizmet verdiği ve yabancı dil ve TEOG üzerine yazdığım yazıları öğretmenlerine ilettiğini söylüyordu. Keyifle okuduğum e-mailde bu sistemin bu seviyeyle başarıya ulaşamayacağını söylüyordu. Öğretmenlik kavramının geldiği nokta ve velilerin başarısız ilgileri büyük bir karmaşa oluşturuyor. Yeni denenen her şeye kapalı zihinler ve nefretle çalışılıyor diyordu bu sistemde. Devlete geçmek isteyen ekonomik zorluklardaki öğretmenlere devlet okulundaki öğretmenler yeterli değil diyerek gidilen bir sistemden ne beklenir diyordu. Üzülerek kendi tezimin doğruluğunu gördüm.
Öğrenciler devlet okulundaki öğretmenden pek memnun olmayan bir zihinle devlete geçmeye çalışan öğretmenlerden medet umuyor. TEOG sınavı çalışmaları başlıyor ve bu keşmekeşte en sağlam duruşu sergileyen insanlar talep görecek ve görmeli de. İki ay önceki TEOG yazıma istinaden Eskişehir'den de aldığım bir e-mailde bir yetkili öğretmenlerden şikayet ediyordu. Yine farklı bir e-mailde kurumundan şikayetçi ve sisteme isyan eden bir öğretmen vardı.
Bu arada çok kritik bir yolda para, öğretmen, aile ve eğitim kurumları arasında kalan öğrencilere zihinsel çöküş yaşamama temennisiyle sabır ve güç diliyorum. TEOG sınavında İngilizcenin kritik durumuyla ilgili başka bir yazıda teknik detaylar vermek durumundayım. Buradaki özette geneli yazmak durumunda kalsam da bu önemli sınavı sayısal ya da sözelci de olsa yabancı dil ayrıntısıyla daha kolay halledebilirsiniz. Tabi ki sistemin içindekiler sevgi ve saygıyla eğitime izin verirlerse.