Hava sıcaklığının 37-38 dereceyi bulduğu bugünlerde tramvaylarda yaşanan balık istifi yolculuk çok konuşulmaya başlandı…

Tramvayların hizmete girdiği ilk yıllarda klima yoktu…

Sıcak yaz günlerinde insanlar sıkış tepiş yolculuk yaparken tramvayın içerisindeki sıcaklık dışarıdaki sıcaklığın daha da üzerinde idi…

Hani derler ya “ensemde boza pişiyor” diye…

Aynen öyle idi…

Arkamdaki yolcunun nefesi ensemi yakıyordu…

Allah’tan klima takıldı sorun giderildi…

Yenikent Mahallesinde ikamet ettiğim için çarşıya ineceksem otobüs-tramvay yapıyorum…

Çoğunlukla Odunpazarı Atatürk Lisesi’nin önündeki duraktan tramvaya binmekteyim…

Ayda diyelim 20 gün o durakta beklerken belki de 15’inde gelen ilk tramvaya binemedim…

Tramvay Otogar’dan, 75. Yıl Mahallesi veya Şehir Hastanesinden gelip Yunus Emre Devlet Hastanesi, Kumlubel, Opera hattına gidiyor…

Daha Atatürk Lisesi önündeki durağa gelmeden balık istifi oluyor…

Çarşıya gidecekseniz iki-üç tramvayın gelmesini bekleyeceksiniz…

Bu durumdan Eskişehirliler rahatsız…

Çözüm nedir peki?

Birçok kişi tramvay sayısı artırılırsa sorunun çözüleceğini söylüyor…

Peki, bu doğru bir çözüm mü?

Kesinlikle hayır…

Tramvay sayısını artırmakla tramvaylarda balık istifi yolculuk yapmak önlenemez…

Aksine şehir içi trafiğini daha da sıkıştırır…

Sanayi Kavşağı, Alanönü, Atatürk Lisesi önü, Büyükşehir Belediyesi, Kanatlı AVM, ESPARK, Atatürk Caddesi Stadyum duraklarını gözünüzün önüne getirin…

Bazen iki tramvay arka arka geliyor…

Bu kavşaklarda aracımızla en az iki dakika beklemek zorundayız…

İki-üç yeşil yandıktan sonra bekleme sıkıntısı bitiyor…

* * *

Diyelim Büyükşehir Belediyesi 10 adet daha tramvay aldı…

Otogar-SSK ve Otogar-Osmangazi, SSK-Otogar ve SSK-Osmangazi hatlarına üçer adet takviye yaptı…

Bugün beş dakika arayla durağa gelen tramvaylar 2-3 dakika arayla gelecekler…

Yukarıda belirttiğim kavşakların durumunu o zaman düşünün…

Lastik tekerlekli araçlar kavşaklarda en az beş dakika beklemek zorunda kalacaklar…

İşte o zaman asıl şehir trafiği insanların psikolojilerini bozar…

Birçok sürücü hastanelerin Psikiyatri Polikliniklerinin kapısında muayene sırası bekler!

Latife yapıyorum…

Peki, çözüm ne olabilir?

Çözüm şehir içerisinden geçen tramvay sayılarını artırmak olmaz, olmamalı da…

Çözüm lastik tekerlekli belediye otobüs sayısını da artırmak olmaz…

Tek çözüm lastik tekerlekli araçların kullanacakları üst geçitler…

Ama Büyükşehir Belediyesinin önüne ve bazı kavşaklarda yapmak mümkün değil…

O zaman toplama merkezleri oluşturulmalı…

Tramvaylar insanları bu toplama merkezlerine getirdikten sonra lastik tekerlekli toplu ulaşım araçları şehir merkezine kadar ulaştırmalı…

Veya bu toplama merkezlerinde tramvaylardan inen yolcuları, SSK, Osmangazi Üniversitesi ile Yunus Emre Devlet Hastanesine kadar ulaşmaları sağlanmalı…

İşte o zaman tramvaylardaki balık istifi yolculuğun önüne geçilebilir…

* * *

YENİKENT İLE VADİŞEHİR HATTI AYRILMALI

Yazıya ulaşımla başladım ulaşımla devam edeyim…

Eskişehir Yeni Şehir Ulaşım Ana Planı Revizyonu Çalıştay’ında Eskişehir’in şehir içi ulaşımı detaylı masaya yatırılmıştı…

Çalıştay da 2035 yılında kent merkezinde İstanbul’daki gibi ulaşım sıkıntısı yaşanmaması için kent merkezinin yayalaştırılması ve bisiklet kullanımına açılması, Avrupa’da olduğu gibi şehir içerisine araç girmemesi veya parayla girmesi, merkeze gelmek için herkesin toplu ulaşım araçlarını kullanması ve bunun için aktarma merkezlerinde otoparklar oluşturulması gündeme getirilmişti…

Aslında geç kalınmış bir konu…

Sabah ve akşam saatlerinde şehir trafiği İstanbul’dakinden daha beter hale geliyor…

Özellikle tramvayın geçtiği kavşaklarda iki, üç hatta dört kırmızı ışığa takılıyoruz…

2017’de yeni tramvay hatları da devreye girince trafik daha da sıkıştı…

Bu nedenle zorunlu araçlar dışında şehir merkezine araç sokulmaması düşüncesi doğru…

* * *

Organize Sanayi Bölgesine de tramvayın götürülmesi gündeme geldi. Ancak Organize Sanayi Bölgesi Başkanı Nadir Küpeli, tramvayın organize sanayi bölgesine sokulmasının doğru düşünce olmadığını söyledi…

Gerekçesi: “Servis araçların taşıdığı yolcuyu tramvay taşıyamaz. İşçilerin işe geliş saatleri 11.00’i bulur.”

Doğru…

Sabahın erken saatlerinde hemen hemen her mahalleden Organize Sanayi Bölgesindeki işletmelerde çalışanlar için servis kalkıyor…

Çalışanlar hızlı bir şekilde işyerlerine ulaşıyorlar…

Tramvayların işetmedeki hatları ise şöyle:

(Otogar – SSK)

(Osmangazi Üniversitesi – SSK)

(Otogar – Osmangazi Üniversitesi)

(Osmangazi Üniversitesi – Çankaya) - Ring

(SSK – Batıkent) - Ring

(SSK – Çamlıca) - Ring

(Şehir Hastanesi – Kumlubel)

(75. Yıl – Osmangazi Üniversitesi)

128 tramvay durağı ile 13 tramvay hattı olan Eskişehir'de şehir içi ulaşımda günlük ortalama 110 bin yolcu taşıma kapasitesi ile çalışıyor.

Organize Sanayi Bölgesinin yolcu yoğunluğu sabah ve akşam…

Diğer saatler boş gider boş döner…

Bu nedenle bence de tramvayın organize sanayi bölgesine girmesi ekonomik olmaz…

* * *

Gelelim yazının başlığına…

Yenikent-ESOGÜ arasında hizmet veren aktarmalı tramvaylar, Otogar veya SSK hattına gitmemesi nedeniyle Yenikent Mahallesinden de şehir merkezine çok fazla otomobil iniyor…

Çankaya-Yenikent-ESOGÜ arasında hizmet veren tramvaylar saat başlarında SSK ve Otogar hattına da sefer yapmış olsalar, bu hattaki tramvaylar daha verimli olarak kullanılmış olunacak…

ESOGÜ, Yıldıztepe, Gültepe, Yenikent, Çankaya hattında sefer yapan tramvayların hizmete girdiği günden beri taşıdığı yolcu sayısına bakıldığında verimli olmadıkları açık seçik belli…

Bu hattın verimli olması için tramvayların aktarma yapmadan mutlaka ama mutlaka çarşıya direk inmesi gerekir…

Eğer yarım saat arayla bir tramvay SSK ve Otogar’dan ESOGÜ’ye uğramadan Yenikent-Çankaya hattına gelmiş olsa tam kapasite hizmet vermiş olacaklar…

EN KALABALIK HAT OLDU

İkincisi Ihlamurkent ve Vadişehir yerleşime açılınca bu hat üzerinde ulaşım hizmeti veren 32-63 numaralı otobüsler taşıması gerekenden daha fazla yolcu bindirdikleri için aşırı sıkışık oluyor…

İnsanlar otobüslerin içerisinde nefes almak için zorluk çekiyor…

Bazen de bir birlerinin soluklarını yüzlerinde hissediyorlar…

Kadınlar ve genç kızlar zaman zaman sapıklar yüzünden sıkıntı çekiyorlar…

Erkeklerde kadınlara de genç kızlara dokunmamak için adeta otobüs içerisinde cambazlık yapıyorlar…

32-63 numaralı otobüslere Yıldıztepe, Gültepe Mahallelerinde ikamet eden yolcular da binmesi nedeniyle doluyor…

Yenikent, Ihlamurkent ve Vadişehir Mahallelerinin yolcuları otobüslere binemiyor, bir sonraki otobüsü beklemek zorunda kalıyorlar…

Zaman zaman iki otobüse de binemedikleri oluyor…

Bu sıkışıklığı önlemek, Yenikent Mahallesinde ikamet edenlerin mağduriyetlerinin giderilmesi için Yenikent, Ihlamurkent ve Vadişehir hattından ayrılmalı…

Yenikent hattına hizmet verecek otobüslerin son durağı eski 32 numaralı otobüs son durağı olmalı…

2 VE 8 NUMARALI OTOBÜSLERİN HATTI UZATILMALI

Yenikent Mahallesinde Diş Hastanesi, Kapalı Spor Salonu, Yüzme Havuzu, Kılıçoğlu ve Hoca Ahmet Yesevi Fen Liseleri de hizmete girince yolcu sayısı nerede ise 2-3’e katlandı…

Bu nedenle Yenikent Diş Hastanesine kadar hizmet veren kırmızı 2 ve 8 numaralı otobüsler de 32 numaralı otobüslerin eski son durağına kadar hizmet vermeli. Zaman zaman kırmızı 2 ve 8 numaralı otobüslere biniyorum otobüslerin yarısı boş. Bu otobüslerinde hatları 32 numaralı otobüs ve dolmuşların son durağına kadar uzatılmış olsa Yenikent Mahallesindeki insanların çilesi sona erer… 

Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Daire Başkanlığı bu öneriyi ciddiye almalı ve gerekli araştırmayı yapmalı…

* * *