10 Mayıs Salı günü açılışı yapılan
Demiryolu Endüstrisi Altyapı ve Teknolojileri Fuarı açılışında yapılan konuşmalar,
Bir kaç gündür şehir gündeminde tartışılıyor...
Özellikle,
Büyükşehir Belediye Başkanı Prof. Dr. Yılmaz Büyükerşen ile
Milletvekili Prof. Dr. Nabi Avcı'nın konuşmaları...
Yılmaz Büyükerşen,
TÜLOMSAŞ'ın kurumsal kimliğinin değiştirilmesinin ve bir şube vasfına indirilmesinin Eskişehirlilerin ortak üzüntüsü olduğunu vurguladı...
'Bunları söylemek istemezdim ama bu şehrin Büyükşehir Belediye Başkanı olarak kendime görev addettim...'
Beklenen oydu ki,
Prof. Dr. Nabi Avcı,
Bu sözlere cevap verecek...
Ama olmadı...
Prof. Dr. Nabi Avcı başka bir konuyu gündeme getirdi...
'Büyükşehir Belediyesi'nin tramvay ihalesine neden yerli firmalar katılamıyor?'
********************
Neden katılamadıklarını bilmiyorum...
İhale şartnamesinden mi kaynaklanıyor yoksa yerli firmaların bir tramvayı sıfırdan imal etmeleri mümkün değil de, o yüzden mi?
Sanıyorum 15 tramvay seti alımı için yapılacak ihale...
40 milyon Euro civarında bir bedeli olacak...
Günümüz ekonomik koşulları da göz önüne alındığında Eskişehir için önemli bir miktar...
Ancak bir o kadar da önemli bir projenin parçası...
ESTRAM şu anda 55 kilometrelik hatta 47 tramvayla hizmet veriyor...
Yeni alımlarla birlikte bu sayı 62'ye çıkacak...
Şöyle bir geçmişe bakalım...
Tramvay seferleri 2004 yılının Mart ayında başladı...
Ve o günkü tramvaylar hala tıkır tıkır çalışıyor...
Elbette periyodik bakımları düzenli olarak yapılıyor...
Bugüne kadar, arızalanarak sefer sırasında yolda kalan tramvaya rastlamadık...
Bu bile tek başına,
Tramvay setlerinde yapılan tercihin ne kadar doğru olduğunu gösteriyor...
Bir İngiliz atasözü,
'Ben ucuz mal alacak kadar zengin değilim' der...
Kalitesi dünya tarafından kabul edilmiş, kendini kanıtlamış, yıllardır tramvay imalatı yapan firmalar bunlar...
Birkaç milyon Euroluk bir yatırım olsa belki göze alınabilir,
Ancak 40 milyon Euroluk bir yatırım için,
Ne yazık ki, kendini henüz kanıtlama noktasına gelememiş firmalara öncelik vermek, sırf yerli oldukları için onlara pozitif ayrımcılık yapmak, bana fazlaca risk almak gibi geliyor...
18 yıldır firesiz kullanılan modeller dururken, bunu yapmak bir anlamda Eskişehirlilerin verdiği vergileri riske atmak olmaz mı?
Kaldı ki,
Şartnamede istenen şartları yerine getirebilen yerli olsun, yabancı olsun her firma katılabiliyor...
Yerli firmaların katılamamasının vebali niye Büyükşehir Belediyesi'ne mal ediliyor bilmiyorum...
********************
Gelelim TÜLOMSAŞ'a...
Koskoca TÜLOMSAŞ'ın bir gecede ansızın TÜRESAŞ'a bağlanıp, işlevsizleştirildiği konusunda iktidar kanadından bu güne kadar hiç bir açıklama gelmedi...
seyrek de olsa yöneltilen sorulara da 'fabrika bir yere gitmedi, orada duruyor' şeklinde yetersiz yanıtlar verildi...
Evet fabrika bir yere gitmedi belki ama,bazı iddialara göre şu anda 'hiç bir şey' yapılmıyor...
El arabası bile...
Hal böyleyken, son derece modern bir şehir içi ulaşım aracı olan tramvayın orada üretilebileceğini düşünmek, bana biraz hayal ötesi geliyor...
Kaldı ki,
Prof. Dr. Nabi Avcı, konuşmasında hala 'TÜLOMSAŞ' ismini kullanıyor...
Demek ki,
TÜLOMSAŞ'ın yokluğuna Nabi Avcı o bile hala alışamamış...
Biz nasıl alışalım...