Geçtiğimiz günlerde sosyal medyada BİSUDER (Bisikletli Ulaşım Derneği) bir slogan paylaştı. 'Bisiklet yolları bisikletli sayısı artınca değil, artsın diye yapılır.' Kimi savı, kimi anti-savı savundu. Ben savı savunanlardanım, bisikletli sayısı artsın diye yapılır bisiklet yolları.
Kimilerine göre belediyecilik halkın isteklerini yerine getirmektir, ihtiyaçlarını karşılamaktır. Yol, su, kanalizasyon yapmaktır. Karşı çıkanların düşüncesi bu. Gerçek yaşamda karşılığı da çok. Salt bu temel ihtiyaçları karşıladıkları halde yaptıklarıyla övünen politikacı da çok. Dahası seçmenleri de çok oy verip onaylar onların politikalarını.
Ben belediyeciliğin temel ihtiyaçları karşılamanın ötesine geçmesi gerektiğine inananlardanım. Kent yönetiminin bir toplumsal gelişim tasarımı olduğunu düşünüyorum. Yeni toplumsal farkındalıkların yaratıldığı, çağdaş bir toplum olma yönünde kentin örgütlendiği bir süreç olarak görüyorum belediyeciliği. Eskişehir'de de bunun güzel ve başarılı örneklerinden birini yaşadığımızı görüyorum.
Eskişehir denildiğinde aklınıza ne geliyor? Yol, su, kanalizasyon ve başka hafriyat işleri mi? Senfoni orkestrası, tiyatro, büyük parklar, bulvarlar, meydanlar, müzeler mi?
Bu ikinciler, halk çoğunluğunun isteği, ihtiyacı olduğu için yapılmadı ki. Bisikletli ulaşımın desteklemesi, geliştirilmesi için neden bisiklete binen insan sayısının artmasını bekleyelim?
Nasıl ki tiyatro, orkestra, müze, park, meydan çağdaş bir toplumun gereği olduğu için yapılıp toplumun ufku açılmışsa, bisikletli ulaşım da sürdürülebilir bir geleceğin yolunu açacağı için yapılmalıdır. Bisiklet kullananların sayısı arttırılmalıdır.
***
BRAVO TEPEBAŞI
Tepebaşı Belediyesi, Corelli Bisiklet, Eskişehir Ticaret Odası ve Oteller Birliği ortaklığı ile hayata geçirilen Konuk Pedal projesi QM Awards 2019 İnovasyon Özel Ödülüne layık görüldü. Kutluyorum emek verenleri.
Konuk Pedal projesi üzerine daha önce bu köşede yazmıştım —16 Temmuz'da. Daha da yazacaklarım var. Sorularımı ilettim ilgilere, yanıtlarını bekliyorum. Haftaya tartışacağım burada.
***
BİSİKLET YOLLARI YÖNETMELİĞİ
Yeni bisiklet yolları yönetmeliği yayınlandı 12 Aralık tarihli Resmi Gazetede. Eski yönetmelikteki bir çok eksiğin, yanlışın giderildiği başarılı bir iş. Önümüzdeki haftalarda yazıp çizeceğimiz çok şey var üzerine. Yönetmelikte geçen birkaç terimi görünce anlayacaksınız ne demek istediğimi.
Yalnızca bisiklet yolu için yönetmelikte tanımı verilen terimler şunlar:
- ayrılmış bisiklet yolu
- bisiklet köprüsü
- bisiklet otobanı
- bisiklet parkuru
- bisiklet patikası
- bisiklet şeridi
- kırsal bisiklet bandı
- paylaşımlı bisiklet yolu
- ---------------------------------------------------------------------------------
- BİSİKLOPEDİ
GÜVENLİ SÜRÜŞ KURALLARI
1.) Kısa bir sürüş dahi olsa kask kullanılır.
2.) Tüm trafik kurallarına uyulur.
3.) Tek sıra halinde sürülür ve yeterli takip mesafesi bırakılır.
4.) Kavşaklarda ve yol kesişmelerinde mutlaka durulur.
5.) Bisiklet yolu olmayan yerlerde yayaya yanan ışıklar daha güvenli olur.
6.) Dönüşlerde 'yavaşla, yolu gör ve el ile dönüş yönünü göster' kuralı uygulanır.
7.) Hava karardığında reflektörlü giysiler giyilir, ön ve arka ışık kullanılır.
8.) Duran araçların yanından geçerken yavaşlanır ve kapının uzağından geçilir.
9.) Yayalara dikkat edilir —özellikle yaşlılar ve çocuklar sağa sola bakmadan bisiklet yoluna çıkabilirler.- -------------------------------------------------------------------------
- Haftanın Etkinlikleri
Tarih Düzenleyen Buluşma Yeri Saati Açıklama 25 Aralık
ÇarşambaVel-Esbid
(Esk. Bisiklet Derneği)Kanlıkavak
Doğa Kafe19.30 Yeni başlayanlara uygun 26 Aralık
PerşembePAB
(Perş. Akşamı Bisikletlileri)EsPark AVM
Bağlar Kapısı20.00 27 Aralık
CumaDorlion
Bisiklet GrubuKanlıkavak
Doğa Kafe20.00 Yeni başlayanlara uygun 27 Aralık
CumaCritical Mass Eskişehir Espark 222 Kapısı 19.00 31 Aralık Salı Doğa Es
Bisiklet GrubuEsPark AVM 20.00