Odunpazarı Belediyesi Vadişehir Halk Merkezi, 6 Şubat 2016 Cumartesi günü açıldı.

Yeni ve güzel bir park içinde yer alan Halk Merkezi, özgün ve kullanımlı yapısıyla açılışa katılanların beğenisini kazandı.

Bu açılış dolayısıyla benim düşüncelerim 'Eskişehir'de belediyelerimiz tarafından sürdürülmekte olan yaşam boyu eğitim çalışmaları' üzerinde yoğunlaştı.

Adından da anlaşılacağı üzere insanın kendisini yaşam boyu yenilemesini sağlayan yaşam boyu eğitim, her yerde ve her zaman mümkün olan bir süreçtir. Yaşam boyu eğitim, yaygın ve örgün eğitim modellerini içerisinde barındırmaktadır.

Bu bağlamda Eskişehir'de Sosyal demokrat belediyeciliğin ilginç ve önemli örnekleri olarak sürdürülen yaşam boyu eğitim çalışmalarıyla ilgili tespit ve değerlendirmelerimi sizlerle paylaşmak istedim.

EBB ESMEK ÇALIŞMALARI

Eskişehir Büyükşehir Belediyesi (EBB) tarafından yaşam boyu eğitim çalışmaları, 2003 yılında oluşturulan 'Meslek Edindirme ve Eğitim Merkezi (ESMEK)' ile başlamıştır.

Sonraki yıllarda bu amaçla oluşturulan Emek Eğitim Merkezi, Sultandere Eğitim Merkezi, Turistik El Sanatları Merkezi, Yunusemre Eğitim Merkezi, Bilim Deney Merkezi, Masal Şatosu birimlerinde birçok değişik dalda eğitim yapılmaktadır.

Bu eğitim kurslarında bugüne kadar 75 binin üzerinde kursiyer eğitim görmüştür. Bugün itibariyle 112 dalda 10 bin civarında kursiyer kurslardan faydalanmaya devam etmektedir.

ESMEK çalışmalarında Halk Eğitim Merkezleri, Üniversiteler ve STK'larla işbirliği yapılmaktadır.

TEPEBAŞI BELDEEVLERİ

Tepebaşı Belediye Başkanı Ahmet ATAÇ, ilk göreve başladığı 1999 yılından beri yaşam boyu eğitim çalışmalarını hep en önde tutan bir halk yöneticisidir.

Tepebaşı Belediyesi'nin yaşam boyu eğitim çalışmaları 'BELDEEVİ' adı altında oluşturulan ve bugün sayıları 20'yi bulan merkezlerde sürdürülmektedir.

Başkan Ahmet ATAÇ Beldeevlerini şöyle anlatıyor:

' – Tepebaşı Belediyesi olarak bölgemizde yaşayan vatandaşlarımıza daha iyi hizmet verebilmek için, talep ve şikayetlerini yerine getirebilmek amacıyla mahallelerde belirli noktalarda kurmuş olduğumuz Beldeevleri'nde çeşitli sosyal ve kültürel etkinlikler gerçekleştiriyoruz…'

Tepebaşı Beldeevlerinde onlarca dalda sürdürülen eğitim çalışmalarından her yıl onbinlerce kursiyer yararlanmaktadır.

Hemen belirtelim ki, Tepebaşı Belediyesi'nin bu uygulaması sosyal demokrat belediyecilik açısından Türkiye'ye örnek olacak bir projedir.

ODUNPAZARI HALK MERKEZLERİ

Öncelikle bir gerçeğin altını çizmemiz gerekiyor.

Odunpazarı Belediyesi bünyesinde sürdürülmekte olan yaşam boyu eğitim çalışmalarında, Kazım KURT'un başkan olmasından sonra çok önemli bir niteliksel ve niceliksel sıçrama olmuştur.

Başkan Kazım KURT'un çok önemsediği çalışma olan 'Odunpazarı Belediyesi Halk Merkezleri', öncelikle Orhangazi ve Emek mahallelerinde açıldı.

Bu arada özel olarak hazırlanan 'Halk Merkezi Binası Tip Projesi' ise ilk olarak 'Vadişehir' de yapıldı.

Nisan 2016'dan itibaren '71 Evler, Erenköy, Kırmızıtoptak, Ihlamurkent, Büyükdere' mahallelerinde de Halk Merkezi açılacak.

Odunpazarı Halk Merkezlerinde öncelikle kadınlara ve çocuklara yönelik onlarca kurs veriliyor. Ve bu kurslara çok yoğun bir katılım var.

EĞİTİMDE YERELLİĞİN ÖNEMİ

Benim izleyebildiğim kadarıyla son yıllarda toplumbilim alanında yıldızı parlayan (önemsenen/çok tartışılan) iki konu var.

Birincisi, 'yerel yönetimlerin görev ve yetkilerinin arttırılması…'

İkincisi, 'eğitimde kalitenin yükseltilmesi ve eşitliğin sağlanması…'

Bu iki önemli ana konu doğal olarak sıkça birbirinin içine giriyor ve 'eğitimde yerel olanakların ve yerel kararların geliştirilmesi…' alt konusu da giderek önem kazanıyor.

Çağdaş sosyal devletin ana görevlerinden ve hatta varlık nedenlerinden birisi 'yurttaşların eğitim hakkının korunması ve geliştirilmesidir…'

Eğitim hakkının 'eşit, özgür ve kaliteli' bir biçimde geliştirilmesinin yolu da 'kamusal eğitim'den geçiyor.

Kamusal eğitim alanında verimliliğin geliştirilebilmesi için 'yerel koşullara ve yerel olanaklara uygun eğitim programları yapılması' gerekiyor.

Bu programların gerçekçi olarak yaşama geçirilebilmesi için ise 'eğitim kurumlarında yerinden yönetim yetkilerinin öne çıkarılması' gerekiyor. Örneğin:

'Eskişehir'de nerelere kaç okul yapılacağı, bu okullarda hangi ders programlarının ağırlıklı olacağı ve kaç öğretmenin görev yapacağı…' gibi kararlarda yerel yönetimlerin etkili olmaları gerekiyor.

Bence ülkemizdeki eğitim alanının temel sorunlarından olan 'ana diliyle eğitim' ve 'özel dershaneler…' gibi güncel sorunların gerçekçi ve demokratik çözümü de buradan yani 'yerel yönetimlerin yetki ve sorumluluklarının arttırılmasından' geçiyor.

Elbette ki o yerel yönetimlerin 'katılımcı demokrasi ilkeleri doğrultusunda oluşmaları ve çağdaş Türkiye bütünlüğü içinde sorumluluk taşımaları…' çok önemlidir.

KENT ENSTİTÜLERİNE DOĞRU…

Yaşam boyu eğitim konusunda CHP'nin çok önemli bir yaklaşımı var. İlk kez 1 Kasım 2015 Seçim Bildirgesi'nin 143. sayfasında gündeme getirilen bu yaklaşım şöyle diyor:

· Tüm yaş kuşaklarından yurttaşlarımızın yaşam boyu eğitim ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla tam donanımlı Kent Enstitüleri kuracağız.

· Kent Enstitüleri'nden öncelikli olarak temel eğitim ve ortaöğretim kademelerinde okuyan öğrencilerin, yaz tatillerinde ücretsiz olarak yararlanmasını sağlayacağız.

· Büyük kampuslar halinde kurulacak bu enstitülerin altyapısını, öğrencilerin bilimsel deneyler yapmasına, sanatsal aktivitelere katılmasına, spor yapmasına ve farklı alanlarda teknik ve mesleki eğitim almasına uygun şekilde hazırlayacağız.

*****

Eskişehir'de üç CHP'li belediyemiz tarafından 'ESMEK, Beldeevi, Halk Merkezi' gibi değişik isimler altında sürdürülmekte olan 'yaşam boyu eğitim' çalışmaları bence 'çağdaş eğitim örgütleriyle işbirliği içinde' daha da geliştirilerek ve eşgüdümü yapılarak, CHP Seçim Bildirgesi'nde öngörülen 'Kent Enstitüleri' uygulamasının ilk örnekleri olabilir…

Sağlıkla, sevgiyle ve dostlukla…