Sıfır ya da ikinci el arabaların performansları söz konusu olduğunda, yol tutuşlarından da mutlaka bahsedilir. Peki, yol tutuşu nedir? Yol tutuşunu neler etkiler?
Yol Tutuşu Nedir?
Yol tutuşu, isminden de anlaşılabileceği gibi aracın yolu tutmasıdır. Bu da merkezkaç kuvvetine direnen sürtünme kuvvetinden faydalanılmasıyla mümkündür. Yol tutuşu iyi araçlarda hem güvenlik hem de konfor üst düzeydedir. Yol tutuşunu etkileyen faktörleri ise şöyle sıralayabiliriz.
Arabanın Aerodinamik Özelliği
Havanın kuvvetsel etkilerini inceleyen bir bilim dalı olan aerodinamik, otomobillerde hem motorun gücünü arttırmak hem de hava direncinden kaynaklanan kayıpları azaltmak için kullanılır. Araçlar ne kadar hızlanırlarsa hava direncine o kadar maruz kalırlar. Aracın aerodinamik özelliğinin iyi olması da hava direncine karşı koyabilmesi anlamına gelir. Aerodinamik direncin bu açıdan yol tutuşuyla doğrudan ilgisi vardır.
Şasi Burulma Direnci
Arabanın şasisinin (karoserin üzerine oturtulduğu iskelet) virajlardaki merkezkaç kuvvetine gösterdiği dirençtir. Şasi fazla burulursa lastik ve süspansiyon sistemi işlevini tam olarak yerine getiremez ve aracın yol tutuş performansı düşer.
Arabanın Ağırlık Merkezi
Arabanın ağırlık merkezi yere yakın olduğunda altına giren hava miktarı azalacağından yol tutuşu artar. Ağırlık merkezi aşağıda olan bir araba, yukarıda olan bir arabaya göre daha az yana yatar.
Lastikler
Lastiklerin özellikleri ve ölçüleri her araçta farklılık gösterir. Yumuşak hamurlu oto lastikleri, yol tutuşunu güvenli hale getirir. Spor araçlarda ise geniş tabanlı ve dar yanaklı lastikler yol tutuşunu arttırır. Lastik seçimi nasıl yapılır, bu yazımızdan ayrıntılı bir şekilde öğrenebilirsiniz.
Doğru lastik seçiminin yanında lastiklerin balans ayarlarının yapılmış olması da yol tutuşunu arttırır.
Süspansiyon Sistemi
Süspansiyon sistemi, virajdayken lastikleri yola iyice bastırarak yol tutuş performansını arttırır. Yol tutuşunu arttırmak için araçlara spor yay (spor süspansiyon) takılır. Bunlar arazi ve asfalt yollar için farklılık gösterir. Asfalt zemin için aracı yere yaklaştıran, toprak zemin için ise aracı havaya kaldıran spor süspansiyon seçilmelidir.
Elektronik Sürüş Destek (ESP) Sistemleri
Son yıllarda üretilen otomobillerde elektronik sistemler sıklıkla kullanılıyor. Bu sistemler, sensörler aracılığıyla anlık olarak sürüşlerle ilgili bilgi toplar, sürüşü değerlendirir, gerekli durumlarda otomatik olarak devreye girerek fonksiyonları yerine getirir. ESP sistemlerinin gelişmiş olması, otomobil yol tutuş performansının artmasında önemli ölçüde etkilidir.
Tüm bunların yanında kule gergisi takmak da aracın yol tutuş performansını arttırır. Kule gergisi, amortisör kulelerini karşılıklı olarak tek parça halinde bir araya getirmek için kullanılır. Sert girilen virajlarda zamanla amortisör kulelerinde esneme olur. Bu esnemeler de yol tutuşunu düşürür. Kule gergileri, esnemeleri azaltmak için kullanılır.
**
2019 yılının ilk yarısında
C-Segmentinin lideri Egea
Otomotiv Distribütörleri Derneği'nin (ODD) verilerine göre Türkiye'de en çok satış yapılan segmentlerden biri olan C-Segmenti, kendi içerisinde önemli bir rekabete ev sahipliği yapıyor. ÖTV ve KDV indirimlerinin bitmesinin ardından değişebilecek bu tabloya göre 2019'un ilk yarısında segment lideri Fiat Egea oldu. Açıklanan verilere göre 2019 yılının ilk yarısında Egea, 23.088 adet satılarak en yakın rakibine 10.000 adetten fazla fark atmış durumda. Bununla birlikte Egea, C-Segmentinde en çok satılan 10 araç arasında satış rakamlarını yükselten tek model olarak da dikkat çekiyor.
**
Makyajlı Mazda2 daha fazla teknolojiyle geldi
Yeni model, tasarım anlamında büyük değişiklikler göstermiyor fakat bir önceki Mazda2 zaten segmentinin en şık modellerinden biri olduğu için büyük bir revizyona gerek de yok. Yeni Mazda3'ün bazı tasarım detaylarını aldığı fark edilen makyajlı model, yeni ön koltuklara sahip daha rafine bir kabin sunuyor.
Yeni Mazda2, adaptif LED farlar, 360 dereceli görüntüleme sistemi, trafik işareti tanıma ve şeritte tutma asistanı gibi özellikleriyle hiç olmadığı kadar fazla teknoloji barındırıyor. Daha konforlu bir sürüş için aracın süspansiyon sistemini de elden geçiren Mazda, iç mekan opsiyonları ile otomobile heyecan katıyor. Bu opsiyonlar arasında ısıtmalı direksiyon, altı farklı biçimde ayarlanabilen sürücü koltuğu, radar seyir kontrolü, otomatik karartmalı dikiz aynası gibi özellikler yer alıyor.
***
HAFTANIN ÜRÜNÜ
MEGUIARS Ultimate Wash & Wax Boya Koruyucu Cilalı Şampuan
Geleneksel cilalı şampuanlar köpük, parlaklık ve koruma bakımından zayıf kalmakta. Üstün nitelikli carnauba wax ve sentetik polimerlerin hibrid karışımı, yıkama esnasında koruma oluşturmanıza olanak sağlıyor. Parlaklığı artırıyor ve derin bir yansımaya kavuşturuyor.
Yol Tutuşu Nedir?
Yol tutuşu, isminden de anlaşılabileceği gibi aracın yolu tutmasıdır. Bu da merkezkaç kuvvetine direnen sürtünme kuvvetinden faydalanılmasıyla mümkündür. Yol tutuşu iyi araçlarda hem güvenlik hem de konfor üst düzeydedir. Yol tutuşunu etkileyen faktörleri ise şöyle sıralayabiliriz.
Arabanın Aerodinamik Özelliği
Havanın kuvvetsel etkilerini inceleyen bir bilim dalı olan aerodinamik, otomobillerde hem motorun gücünü arttırmak hem de hava direncinden kaynaklanan kayıpları azaltmak için kullanılır. Araçlar ne kadar hızlanırlarsa hava direncine o kadar maruz kalırlar. Aracın aerodinamik özelliğinin iyi olması da hava direncine karşı koyabilmesi anlamına gelir. Aerodinamik direncin bu açıdan yol tutuşuyla doğrudan ilgisi vardır.
Şasi Burulma Direnci
Arabanın şasisinin (karoserin üzerine oturtulduğu iskelet) virajlardaki merkezkaç kuvvetine gösterdiği dirençtir. Şasi fazla burulursa lastik ve süspansiyon sistemi işlevini tam olarak yerine getiremez ve aracın yol tutuş performansı düşer.
Arabanın Ağırlık Merkezi
Arabanın ağırlık merkezi yere yakın olduğunda altına giren hava miktarı azalacağından yol tutuşu artar. Ağırlık merkezi aşağıda olan bir araba, yukarıda olan bir arabaya göre daha az yana yatar.
Lastikler
Lastiklerin özellikleri ve ölçüleri her araçta farklılık gösterir. Yumuşak hamurlu oto lastikleri, yol tutuşunu güvenli hale getirir. Spor araçlarda ise geniş tabanlı ve dar yanaklı lastikler yol tutuşunu arttırır. Lastik seçimi nasıl yapılır, bu yazımızdan ayrıntılı bir şekilde öğrenebilirsiniz.
Doğru lastik seçiminin yanında lastiklerin balans ayarlarının yapılmış olması da yol tutuşunu arttırır.
Süspansiyon Sistemi
Süspansiyon sistemi, virajdayken lastikleri yola iyice bastırarak yol tutuş performansını arttırır. Yol tutuşunu arttırmak için araçlara spor yay (spor süspansiyon) takılır. Bunlar arazi ve asfalt yollar için farklılık gösterir. Asfalt zemin için aracı yere yaklaştıran, toprak zemin için ise aracı havaya kaldıran spor süspansiyon seçilmelidir.
Elektronik Sürüş Destek (ESP) Sistemleri
Son yıllarda üretilen otomobillerde elektronik sistemler sıklıkla kullanılıyor. Bu sistemler, sensörler aracılığıyla anlık olarak sürüşlerle ilgili bilgi toplar, sürüşü değerlendirir, gerekli durumlarda otomatik olarak devreye girerek fonksiyonları yerine getirir. ESP sistemlerinin gelişmiş olması, otomobil yol tutuş performansının artmasında önemli ölçüde etkilidir.
Tüm bunların yanında kule gergisi takmak da aracın yol tutuş performansını arttırır. Kule gergisi, amortisör kulelerini karşılıklı olarak tek parça halinde bir araya getirmek için kullanılır. Sert girilen virajlarda zamanla amortisör kulelerinde esneme olur. Bu esnemeler de yol tutuşunu düşürür. Kule gergileri, esnemeleri azaltmak için kullanılır.
**
2019 yılının ilk yarısında
C-Segmentinin lideri Egea
Otomotiv Distribütörleri Derneği'nin (ODD) verilerine göre Türkiye'de en çok satış yapılan segmentlerden biri olan C-Segmenti, kendi içerisinde önemli bir rekabete ev sahipliği yapıyor. ÖTV ve KDV indirimlerinin bitmesinin ardından değişebilecek bu tabloya göre 2019'un ilk yarısında segment lideri Fiat Egea oldu. Açıklanan verilere göre 2019 yılının ilk yarısında Egea, 23.088 adet satılarak en yakın rakibine 10.000 adetten fazla fark atmış durumda. Bununla birlikte Egea, C-Segmentinde en çok satılan 10 araç arasında satış rakamlarını yükselten tek model olarak da dikkat çekiyor.
**
Makyajlı Mazda2 daha fazla teknolojiyle geldi
Yeni model, tasarım anlamında büyük değişiklikler göstermiyor fakat bir önceki Mazda2 zaten segmentinin en şık modellerinden biri olduğu için büyük bir revizyona gerek de yok. Yeni Mazda3'ün bazı tasarım detaylarını aldığı fark edilen makyajlı model, yeni ön koltuklara sahip daha rafine bir kabin sunuyor.
Yeni Mazda2, adaptif LED farlar, 360 dereceli görüntüleme sistemi, trafik işareti tanıma ve şeritte tutma asistanı gibi özellikleriyle hiç olmadığı kadar fazla teknoloji barındırıyor. Daha konforlu bir sürüş için aracın süspansiyon sistemini de elden geçiren Mazda, iç mekan opsiyonları ile otomobile heyecan katıyor. Bu opsiyonlar arasında ısıtmalı direksiyon, altı farklı biçimde ayarlanabilen sürücü koltuğu, radar seyir kontrolü, otomatik karartmalı dikiz aynası gibi özellikler yer alıyor.
***
HAFTANIN ÜRÜNÜ
MEGUIARS Ultimate Wash & Wax Boya Koruyucu Cilalı Şampuan
Geleneksel cilalı şampuanlar köpük, parlaklık ve koruma bakımından zayıf kalmakta. Üstün nitelikli carnauba wax ve sentetik polimerlerin hibrid karışımı, yıkama esnasında koruma oluşturmanıza olanak sağlıyor. Parlaklığı artırıyor ve derin bir yansımaya kavuşturuyor.