Bugünkü adıyla TÜRASAŞ Bölge Müdürlüğü geçmişteki adı ise TÜLOMSAŞ Genel Müdürlüğü döneminde bir birinden farklı başarılara imza attı…

TÜLOMSAŞ döneminde üretimi gerçekleştirilen lokomotifler ihraç edilerek ülkeye döviz kazandırıyordu…

Eskişehir'in gurur kaynaklarından olan Türkiye Lokomotif ve Motor Sanayii A.Ş. TÜLOMSAŞ ile birlikte Sakarya'da kurulu TÜVASAŞ ve Sivas'taki TÜDEMSAŞ 2020 yılı Cumhurbaşkanlığı yıllık programlaması Stratejik Daire Başkanlığı kararında yer alan proje ile TÜRASAŞ adı altında tek genel müdürlük çatısı altında birleştirildi…

Bu birleşmeye başta Demiryol-İş Sendikasının o dönemdeki Şube Başkanı Ramazan Uysal ile Eskişehirliler şöyle tepki göstermişti:

“Birincisi: Üç fabrikanın işletme sisteminin yönetilmesinde yavaşlama olacak.  Üretim yavaşlayacak, kurumlar hantallaşacak.

İkincisi: TÜLOMSAŞ iyi bir eko sistem oluşturmuştu. TÜLOMSAŞ’ın diğer yan kuruluşlarla kendi içerisinde oluşturduğu bu eko sistem durgunlaşacak ve verimlilik düşecek.

Üçüncüsü: TÜLOMSAŞ bilimsel araştırma yapan ileri teknolojiyi geliştirip uygulayan, TUBİTAK, ASELSAN, Osmangazi Üniversitesi ile ortak çalışmaları vardı. Kendi inisiyatifi ile genel müdür Hayri Avcı’nın büyük gayretleri ile uygulanan bir sistem vardı. Merkezi sistemde bu sistem de sekteye uğrayacak.

Dördüncüsü: kendi alanında ürettiği ARGE çalışmaları vardı. Elektrik motorları üzerinde olsun, göstergelerde olsun, bu ARGE sistemindeki çalışmalar diğer fabrikalarda yok. TÜLOMSAŞ’ın kendi alanındaki çalışmaları azalacak. ARGE çalışmaları yavaşlayacak. 

Beşincisi: Genel Müdürlüğün şirkete iş bulma gayreti vardı. Özellikle Sayın Genel Müdür Hayri Beyin bu konuda bambaşka bir gayreti vardı. Sayın Genel Müdürün elinden bu inisiyatifi kalkacak. Doğrudan bağlantı kurma imkanı kalkacak.

Altıncısı: TÜLOMSAŞ Genel Müdürlüğü’nün yerleştirmiş olduğu çalışma sistemi, üretim planı, üretimde çalışanların nezdinde bir iş disiplini sağlanmıştı. Bu disiplin ve takip sayesinde çalışan elemandan işçisinden memuruna kadar kişi başına düşen ortalama çalışma saati yüksekti diğer fabrikalara göre. Artık tüm birimleri yukardan aşağıya denetleme şansı biraz daha azalacağı için TÜLOMSAŞ’ın bu iş disiplini dolayısıyla yüksek performansı azalacak.

Yedincisi: kalite kontrol ve uzman elemen yetiştirme becerici vardı TÜLOMSAŞ’ın. Denetleniyordu, eğitimler veriliyordu. Uzman yetiştirme becerisi de azalacak”.

* * *

2020 yılında TÜRASAŞ adı altında gerçekleşen birleşmeden sonra Eskişehir Bölge Müdürlüğünde bunların yaşandığını düşünüyorum…

Çünkü adeta kapalı bir kutu haline büründü. TÜLOMSAŞ döneminde yapılan basın toplantıları yapılmaz oldu. İçeri de üretim var mı yok mu bilmiyorduk…

Yapılan üretim ve imalatlar hakkında bilgi paylaşımı yapılmıyordu…

Öyle olunca ister istemez, TÜRASAŞ Eskişehir Bölge Müdürlüğü ‘TÜLOMSAŞ döneminde yapılan üretim ve imalatların mirasını yiyor’ eleştirileri gündemden düşmedi…

* * *

15 Mart 2024’de Eskişehir TÜRASAŞ Bölge Müdürlüğünde Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu ile birlikte TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Hasan Mandal’ın katılımıyla gerçekleşen "Elektrikli Anahat Lokomotifi Sözleşmesi İmza Töreni"nde TÜRASAŞ marka yeni nesil bir elektrikli anahat lokomotifi ESKİŞEHİR 5000'in imalatına 2023 başlandığını prototipinin bu yılsonunda tamamlanacağını öğrendik…

Sessiz sedasız imalatına başlanan TÜRASAŞ Marka “ESKİŞEHİR 5000” adı verilen Türkiye’nin ilk yerli ve milli elektrikli lokomotifi 5 bin kilovatsaat güce sahip ilk elektrikli anahat lokomotifi bu yılsonunda veya 2025 yılının başında yük ve yolcu taşımaya başlayacak…

* * *

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, İstanbul Sanayi Odası tarafından açıklanan ‘Türkiye'nin 500 Büyük Sanayi Kuruluşu 2023 yılı verilerini’ değerlendirdiği toplantıda Eskişehir TÜRASAŞ Bölge Müdürlüğünde montajı tamamlanan ve testlere başlayan Milli Elektrikli Anahat Lokomotifi Projesi Eskişehir – 5000'in dinamik testlerine başlandığını yılsonuna kadar raylara inecek…

* * *

“Yavaş atın çiftesi pek olur” diye atasözü var...

Dedelerimiz, babalarımız çok sık kullanırdı…

Bu atasözü ile bize mesaj verirlerdi…

Anlamı şu: Sessiz ve sakin görünen insanların aslında beklenmedik ve etkili hareketlerde bulunabileceklerini ifade eder. Böyle kişiler, belki hemen harekete geçmezler ama harekete geçtiklerinde sonuçları etkili olabilir.

* * *

İşte TÜRASAŞ Eskişehir Bölge Müdürlüğü de “Yavaş Atın Tekmesi Yavuz Olur” diyerek TÜRASAŞ Marka “ESKİŞEHİR 5000” adı verilen Türkiye’nin ilk yerli ve milli elektrikli lokomotifi ile sessizliğini bozdu…

TÜRASAŞ TCDD Taşımacılığına bu lokomotiften 95 adet yapacak…

Yıllar sonra yeniden TÜRASAŞ’ı bu özel projeyi hayata geçirmiş olmasıyla anmak, gündeme getirmekten mutlu oldum…

Demek ki yavaş ve derinden gidiyormuş!

*  * *

ES ES’TE İMZALAR PEŞ PEŞE GELDİ

Genel Kurul’dan sonra yeni sezonda takımı çalıştıracak Teknik Direktör Ergün Ortakçı ile anlaşan Eskişehirspor yönetimi, düne kadar 8 futbolcuyu renklerine bağlamıştı…

İki gün önce transferin yavaş ilerlediğini, şampiyonluğa katkı verebilecek iyi futbolcuların hedef koyan kulüplerle anlaşma yaptıklarını yazdım…

Siyah-Kırmızılı Kulübün Başkanı Ulaş Entok, “transferde ince eleyip sık dokuyoruz. Eskişehirspor’a gelmek isteyen futbolcu çok ama bütçemize göre hareket ediyoruz” demişti…

Evet, kulübün kasasında para yok…

Yönetim kaynak arayışında…

Geçmiş yıllarda olduğu gibi Eskişehirliler, Eskişehirspor sevdalıları ellerini ceplerine sokmuyor…

Verilen sözler var…

Ancak bunlar sözde kaldı…

Kulübün sürekli akacak kaynağa ihtiyacı var…

Bunu da yaratacak olanlar belediyeler…

Ulaş Entok’a destek veren belediyeler bu konuda ne gibi adımlar atıyor bilinmiyor…

Ama şu bir gerçek…

Eskişehirspor bu sezonda hedeflediği şampiyonluğa ulaşamazsa bir daha kimse kapısını çalmaz…

O zamanda Siyah-Kırmızılılar BAL’dan amatöre düşer…

400 Milyona yakın borcu olan kulüp bu borcun altından kalkamayarak kapanması gündeme gelir…

O nedenle tüm Eskişehirliler birlik olup kulübü yaşatmak adına elinden geleni yapmalı…

* * *

Siyah-Kırmızılı Kulübün Başkan ve yönetimi transfer sessizliğini birisi eski futbolcusu olmak üzere iki transfer yaptı…

Geçen sezon BAL Ligi şampiyonu Polatlı Belediyespor’da forma giyen yaşayan gol ayağı Cengizhan Avcı, bu sezon Siyah-Kırmızılı formayı giyecek…

Önemli bir transfer…

Hedef şampiyonluksa Cengizhan gibi futbolcular alınmalı…

Geçtiğimiz sezon Siyah kırmızılı formayı giyen Uğurcan Semizoğlu ile de anlaşma sağlandı. Geçen sezon takıma önemli katkılar sağlamıştı…

* * *

Yeni sezon hazırlıklarında 10 futbolcuyu Siyah kırmızılı renklere bağlayan Eskişehirspor yönetimi, 10’uncu imzayı Necati Önal’a attıracak…
Bir önceki hafta prensipte anlaşan fakat alacağı peşinat konusunda sorun yaşayan Siyah-Kırmızılı Kulübün yöneticileri, gerekli parayı bulduktan sonra oyuncuyu Eskişehir’e davet ettiler… 

Geçtiğimiz sezon Bölgesel Amatör lig takımlarından Çorluspor’da 27 maçta forma giyen Necati Önal, 12 gol attı…

Bir önceki sezonda Anadolu Üniversitesi’nde Bölgesel Ligde şampiyonluk yaşayan Necati Önal, 24 maçta 17 gol atarak Anadolu’nun şampiyonluğunda önemli pay sahibi olmuştu…

Golcü futbolcu son dakikada bir pürüz çıkmaz ise bugün Eskişehir’e gelerek imzayı atacak…

* * *