OECD tarafından gerçekleştirilen ve 15 yaşındaki öğrencilerin akademik durumlarının saptanmasında kritik öneme sahip PISA sonuçları açıklandı.

2022 PISA’ya 37’si OECD (Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı) ülkesi olmak üzere toplam 81 ülke katıldı.

Türkiye’nin 2003 yılından itibaren katıldığı bu araştırmada Singapur tüm alanlarda ilk sırada yer aldı.

Türkiye'nin matematikteki puanı 2018'e göre düştü, fende ise 8 puan arttı.

Türkiye’nin “okuma becerileri” bölümünde ise 2018 sonuçlarına göre 10 puan daha geriye gittiği görüldü.

PISA NEDİR?

PISA, OECD tarafından 15 yaş grubundaki öğrencilerin kazandıkları bilgi ve becerileri değerlendiren ve üç yılda bir yapılan uluslararası araştırma programıdır.

PISA araştırması,15 yaş grubunda örgün eğitime devam eden öğrencilerin matematik ve fen okuryazarlığı ile okuma becerilerini değerlendirmek ve ülkeleri karşılaştırabilmek için yapılıyor. 

PISA 2022 araştırması, Türkiye'de,196 okul ve 7 bin 250 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirildi. Öğrencilerin yüzde 94’ünü 10. sınıf öğrencileri oluşturdu.

SIRALAMA DÜZEYİ VE GERÇEKLER…

PISA öğrencileri 6 düzeyde sıralıyor. 6. ve 5. düzeyler en üst seviye olarak kabul ediliyor. Bu bölümdeki öğrenciler bir ülkenin beşeri sermayesini oluşturuyor ve

geleceğin bilim insanlarının, yaratıcılık gerektiren becerilere sahip kişilerin genelde bu iki düzeyde yer alacağı düşünülüyor. Türkiye’nin bu kategorideki durumuna bakacak olursak; matematik alanında en üst 5-6 düzeyindeki öğrenci oranımız yüzde 5, fen alanında yüzde 4, okuma becerilerinde ise sadece yüzde 1,9 olabildi.

Üç alanda da ikinci düzeyin altında yer alan yani okuduğunu anlamakta zorlanan ve basit işlemleri yapamayanların oranı ise maalesef oldukça yüksek.

MATEMATİK OKURYAZARLIĞI…

PISA 2022’de ağırlıklı alan olarak belirlenen matematik okuryazarlığında Türkiye’nin puanı düştü.

Matematik okuryazarlığında OECD ortalaması 472 oldu.

Türkiye 2022’de aldığı 453 puanla 81 ülke arasında 39’ncu sırada yer aldı ve OECD ortalamasının altında kaldı. 37 OECD ülkesi arasında ise 32’nci sırada yer alan Türkiye’nin puanı ise 454’ten 453’e geriledi.

FEN OKURYAZARLIĞI…

Türkiye’nin puanı 2022’de 476 oldu. 2018 puanı 468 olduğundan 8 puanlık bir artış olması sevindirici bir gelişme oldu. Ancak, uygulamaya katılan tüm ülkelerin fen alanındaki ortalama puanı 447,OECD ülkelerinin ise 485 olarak belirlendi.

Buna göre, Türkiye uygulamaya katılan 81 ülke arasında 34.sırada yer aldı.

Türkiye, fen puanı artmasına rağmen; OECD ortalamasının altında puan alarak 37 OECD ülkesi arasında 29. sırada yer aldı.

OKUMA BECERİLERİ…

Bu alanda Türkiye’nin puanı 2018’e göre 10 puan düştü. Türkiye’nin puanı 2018’de 466 olmuştu.2022’de ise 456 puan alabildi.

81 ülkenin okuma becerileri alanındaki ortalama puanı 435, OECD ülkelerinin ise 476 puan oldu.

Türkiye 456 puanla tüm ülkeler sıralamasında 36, OECD sıralamasında 30. sırada yer aldı

EŞİTSİZLİĞİN SONUÇLARI…

PISA’da öğrencilerin sosyoekonomik durumları ve okul performansları arasındaki ilişki de inceleniyor. Veriler ülkemizdeki öğrenciler arasındaki sosyoekonomik eşitsizliğin PISA sonuçlarına yansıdığını gösteriyor.

Sosyoekonomik olarak üst grupta yer alan öğrenciler alt gruptaki öğrencilerden matematikte 82, fende 73 ve okuma becerilerinde 69 puan daha fazla aldı.

MUTLU DEĞİLLER…

PISA 2018 sonuçlarında, Türkiye’deki yaşamından mutlu olmadığını bildiren öğrenci oranı yüzde 34 olmuştu. 2022 sonuçlarında ise bu oran yüzde 10’luk artışla yüzde 44’e yükseldi.

15 yaş grubundaki öğrenciler arasında “yaşam memnuniyeti” alanında 73 ülke arasında yapılan kıyaslamada Türkiye 73.sırada yani en sonda yer aldı. İşte, başta ülkeyi yıllardır yönetenler olmak üzere herkesin üzerinde düşünmesi gereken en önemli sonuç budur!…